Na ruim 10 jaar schrijven over gronden geef ik in dit artikel een overzicht van de belangrijkste informatie over gronden. 

  • Wat is gronden en waarom is het zo belangrijk?
  • Hoe kun je gronden?
  • Signalen dat je niet goed gegrond bent
  • Voordelen van goed gegrond zijn
  • Verschillende manieren om te gronden
  • De kracht van bewuste aandacht
  • Wat als gronden niet lukt?
  • Veelgestelde vragen

(mijn gratis grondingsmeditatie kun je hier vinden!).

Wat is gronden?

Gronden wordt ook wel aarden genoemd en betekent dat je je verbindt met je fysieke lichaam en met de aarde.

Stel je voor dat je een energieveld hebt dat als een ei om je heen hangt. Als het goed is zit jij in het middelpunt en begint je energieveld ergens onder je voeten. Maar als je niet goed gegrond bent, begint je energieveld pas bij je enkels of bij je knieën. Je bent dan niet helemaal aanwezig in je lichaam en je hebt geen stevige basis.

Wanneer je goed gegrond bent dan ‘bewoon’ je je lichaam helemaal met je aandacht en met je energie en ben je verbonden met de aarde.

Gronden, hoe doe je dat?

Gronden bestaat uit 2 stappen:

Stap 1) Verbinden met je lichaam. In deze stap ga je je lichaam helemaal ‘bewonen’. Om je energie te laten zakken richt je je aandacht op de onderste helft van je lichaam. Stel je bijvoorbeeld voor dat je helemaal naar je voeten inademt.

Of voel simpelweg je voeten, je benen, je bekken (neem hier goed de tijd voor) en voel daarna je buik, rug, borst, armen, handen, nek en hoofd. Neem waar wat je ervaart in elk deel van je lichaam. Probeer zo precies mogelijk waar te nemen wat er nu is.

Stap 2) Verbinden met de aarde. Wanneer je eenmaal verbonden bent met je lichaam, dan is het meestal vrij gemakkelijk om van daaruit ook een verbinding met de aarde te creëren. Je kunt een koord, buis of boomwortels visualiseren die vanuit je staartbotje de aarde in gaan, of vanuit beide voeten (zodat je 3 grondingskoorden hebt). Dit is vooral handig wanneer je emoties of gedachten (van jezelf of anderen) wilt loslaten. Je kunt dan visualiseren dat deze via je grondingskoord(en) de aarde in stromen.

Een andere manier om te verbinden met de aarde is om je gewicht heel bewust aan de aarde te geven. Probeer de onderste helft van je lichaam bewust te ontspannen en over te geven aan de zwaartekracht. Als je dit rechtop zittend of staand doet, kun je merken dat er als tegenreactie een energie omhoog komt, waardoor je nog gemakkelijker rechtop kunt zitten.

Mijn ervaring is dat de stap ‘in je lichaam komen’ vooral bij gevoelige mensen veel aandacht behoeft. De tweede stap van ‘verbinden met de aarde’ gaat daarna meestal vrij gemakkelijk.

Signalen dat je niet goed gegrond bent

Dit zijn veelvoorkomende signalen die aangeven dat je gronding wat aandacht kan gebruiken:

  • Je zit veel in je hoofd en weinig met je aandacht in het nu
  • Je blijft hangen in bepaalde emoties of gedachtepatronen
  • Je voelt je instabiel, kwetsbaar
  • Je ‘waait met alle winden mee’, je stemming past zich aan aan wat er om je heen gebeurt
  • Je bent je heel erg bewust van je omgeving maar nauwelijks van hoe je eigen lichaam voelt
  • Je voelt je wat zweverig, dromerig en/of warrig

Iedereen is anders dus je hoeft ze niet allemaal aan te vinken :-) Maar dit geeft je een idee van hoe het eruit ziet als je niet goed gegrond bent.

Voordelen van goed gegrond zijn

Een goede gronding zorgt er voor dat je aanwezig bent in je hele lichaam. Dat verbindt je ook gelijk met het hier en nu. Gronden kan dus ook een mindfulness oefening zijn! Als je in verbinding bent met je hele lichaam, kun je gemakkelijker afstand nemen van gedachten en emoties. Je komt uit je hoofd en in je lijf. Je piekert minder. Je staat steviger.

Wanneer je iemand die niet goed gegrond is probeert om te duwen, lukt dat vrij gemakkelijk. Wanneer je deze persoon laat gronden en daarná probeert om te duwen, lukt dat niet of nauwelijks. Gronding geeft stevigheid, letterlijk en figuurlijk.

Een goede gronding zorgt ervoor dat je:

  • Je steviger, stabieler en meer in balans voelt
  • Je emoties gemakkelijker los kunt laten (zowel van jezelf als van anderen)
  • Je je eigen lichaam beter kunt voelen
  • Je gemakkelijker kunt focussen op jezelf in plaats van op je omgeving
  • Je meer in het moment kunt zijn en minder in je hoofd
  • Je gemakkelijker van een afstandje naar je gedachten en gevoelens kunt kijken
  • Je gemakkelijker bij jezelf kunt blijven i.p.v. mee te gaan met wat er om je heen gebeurt.

Manieren om te gronden: grondingsmeditatie

De eerste en meest voor de hand liggende is een grondingsmeditatie. Veel van mijn klanten gebruiken deze meditatie elke dag.

Maar soms is een meditatie niet fijn. Bijvoorbeeld omdat je zoveel innerlijke onrust ervaart dat je geen rust hebt om even lekker te gaan zitten. Proberen te mediteren is dan een worsteling in plaats van een cadeau aan jezelf. En vaak werkt het dan ook niet goed.

Misschien heb je geen tijd om 10 minuten te gaan zitten, of heb je de geleide meditatie inmiddels zo vaak gehoord dat ‘ie je neus uitkomt ;-) Je kunt dan ook nog een alternatieve grondingsmeditatie proberen: bijvoorbeeld de Aarde meditatie of een Bodyscan meditatie.

Manieren om te gronden: met je lichaam verbinden

Als meditatie niet lukt of niet je voorkeur heeft, kun je ook op andere manieren gronden. Het belangrijkste van gronden is dat je verbinding maakt met je lichaam. En dat kan op heel veel manieren.

Bijvoorbeeld door je lichaam te bewegen. Bijvoorbeeld elk lichaamsdeel even te bewegen, er zachtjes op te kloppen of te wrijven. Begin bij je hoofd en werk naar beneden of begin bij je voeten en werk omhoog totdat je je hele lichaam hebt gehad. Je kunt je voeten bewegen, je enkels, kniëen, heupen, rug, schouders, ellebogen, polsen, vingers en tenslotte voorzichtig je hoofd en je nek.

Ook andere manieren van bewegen zijn heel grondend: yoga werkt fantastisch (al is het maar 10 minuten!). Eigenlijk werkt elke vorm van sport of bewegen mits het niet té heftig is waardoor je wellicht juist uit je gronding schiet (daarover hieronder meer).

De kracht van aandacht

Onderzoek ook eens wat bewuste aandacht doet. Douchen kan bijvoorbeeld heel grondend zijn, maar alleen als je het met aandacht doet. Voel het water, voel de warmte. Voel elk lichaamsdeel terwijl je jezelf afdroogt. Ook op die manier kun je gronden.

Ook bezigheden met je handen kunnen helpen om te gronden. Bijvoorbeeld tuinieren (met je handen in de aarde), of kleien (letterlijk werken met de aarde). Daarnaast is bewust aanwezig zijn in de natuur ook heel grondend.

Moeite met gronden

Veel hoogsensitieve mensen voelen innerlijke weerstand om te gronden. Ze willen eigenlijk niet in hun lichaam zijn, bijvoorbeeld omdat ze liever niet op aarde zijn. Omdat ze de wereld een harde, onprettige plek vinden of omdat ze veel onveiligheid hebben ervaren in hun leven.

Wanneer je gaat gronden moet je soms door zo’n laag van weerstand heen. Je kunt daarbij ook oude emoties tegenkomen. Dat mechanisme werkt als volgt:

Bij moeilijke of traumatische ervaringen schieten we vaak automatisch energetisch uit ons lichaam (en dus uit onze gronding). Bijvoorbeeld bij fysieke pijn, vermoeidheid of emotioneel ongemak. Dit gaat vaak helemaal automatisch en onbewust. Eigenlijk is het een strategie om met de wereld en met moeilijke ervaringen om te gaan.

Op het moment dat je terugkomt in je lichaam (wanneer je weer gaat gronden) kun je die oude emoties soms tegenkomen. Je kunt het zien als een soort laag waar je doorheen moet. Ik zie het vaak voor me als een soort eierschil. Als je die gevoelens kunt voelen, ermee kunt ademen en ze op die manier de ruimte geeft, dan kan het oplossen. En dan kun je opnieuw met je lichaam verbinden en profiteren van de voordelen die deze hernieuwde gronding je geeft.

Wat als gronden niet lukt?

Soms lukt het niet om te gronden, om wat voor reden dan ook. De snelste manier om dat weer om te keren is om te accepteren dat het nu even niet lukt. Hoe meer je gaat vechten, hoe moeilijker het wordt.

Er zijn periodes dat gronden heel gemakkelijk gaat en er zijn periodes dat het minder gemakkelijk gaat. Het is een golfbeweging en als je mee kunt bewegen dan wordt het een stuk gemakkelijker. Daarnaast is het zo dat gronden voor de ene persoon simpelweg gemakkelijker is dan voor de ander.

Gronden wanneer je fysiek of emotioneel erg uit balans bent, is heel moeilijk. Alles in je schreeuwt dan om de pijn en het ongemak te vermijden. En wanneer je gaat gronden ga je juist voelen! Soms is dat teveel of is er onbewust angst om te voelen wat er is, waardoor je gronding blokkeert.

Als dat gebeurt, probeer er dan met zachtheid naar te kijken. Ga niet vechten tegen dat wat er (niet) is. Probeer vooral de alternatieve manieren om met je lichaam te verbinden die ik hierboven beschrijf. Kijk hoe ver dat je brengt, en laat het dan los. Het heeft soms even tijd nodig.

Veelgestelde vragen over gronden:

Kun je gronden als je op een hogere verdieping zit?
Ja, dat kan! Zie deze blog.

Kun je gronden terwijl je ligt?
Gronden gaat het makkelijkst als je zit of staat, maar het is ook mogelijk om liggend te gronden. Hoe je dat kunt doen kun je vinden in deze blog.

Ik kan wel goed gronden vanuit mijn stuitje maar niet goed vanuit mijn voeten (of andersom). Is dat erg?
Nee dat is niet erg en komt vaak voor. Focus op wat wel lukt tijdens je grondingsoefeningen en laat de rest los. Het belangrijkste is dat je verbinding maakt met je lichaam.

Wanneer ik de grondingsmeditatie doe lijkt het alsof de stroom van energie ergens in mijn lichaam blokkeert. Wat kan ik daar tegen doen?
Ik heb twee soorten grondingsmeditaties. In de basis grondingsmeditatie laat je de energie van boven naar beneden door je lichaam stromen. In de aarde meditatie laat je de energie vanuit de aarde omhoog komen in je lichaam. Als de ene niet werkt, kun je de andere meditatie proberen. Dat lost vaak het probleem op.

Als je dat wilt kun je ook de blokkade gaan onderzoeken. Waar zit ‘ie? En wat gebeurt er precies wanneer het blokkeert? Stel je voor dat de energie er zachtjes langsstroom en de blokkade verzacht. Zoals warm water dat langs een ijsblokje stroomt het ijsblokje langzaam laat smelten. Als dat niet werkt of je blijft vragen houden, dan kunnen we in individuele begeleidingssessies de blokkade onderzoeken en kijken waar het over gaat en wat het nodig heeft om verder te kunnen openen. Lees hier meer over wat ik voor je kan betekenen in individuele begeleiding.