Gronden is een essentiële tool om in balans en bij jezelf te blijven, vooral als je (hoog)gevoelig bent.

In mijn gratis grondingsmeditatie ga ik er vanuit dat je de meditatie zittend doet. Maar je kunt ook liggend gronden! In deze audio leg ik uit hoe dat werkt:

Hier vind je de Facebook groep Hooggevoeligheid: van Kwetsbaarheid naar Kracht

En hier vind je mijn gratis grondingsmeditatie.

Samenvatting

De twee stappen van gronden

Gronden gaat altijd in twee stappen. De eerste stap is: je lichaam helemaal bewonen. Helemaal aanwezig zijn in je lichaam, van je hoofd tot aan je tenen. Wanneer je niet goed gegrond bent vliegt je energie omhoog. Bij het gronden breng je allereerst je energie weer helemaal in je lichaam door je weer bewust te worden van hoe je lichaam voelt. Een korte lichaamsscan waarbij je simpelweg voelt wat je waarneemt in je voeten, onderbenen, knieën, bovenbenen, etc helpt daarbij.

Stap twee is het maken van de verbinding met de aarde. Via deze verbinding kun je de energieën, emoties en gedachten kwijt die niet van jou zijn (die je hebt opgepikt van anderen) of de energieën, emoties en gedachten die wel van jou zijn maar die niet meer van NU zijn. Dat waar je klaar mee bent kun je via de verbinding met de aarde loslaten.

De verbinding met de aarde maken wanneer je ligt

Wanneer je ligt kun je op verschillende manieren de verbinding met de aarde maken.

  • je grondingskoord vanuit je stuit naar beneden laten vallen
  • je bewust worden van de punten waar je lichaam contact maakt met de ondergrond en vanuit die punten (kleine) grondingskoorden maken. Als een soort speldenkussen ;-) Let er wel op dat je ze flink diep laat gaan.
  • je voeten optrekken en plat op de grond/matras/bank zetten en vanuit je voeten je grondingskoord naar beneden laten vallen
  • stel je energieveld voor als een ei om je heen. Laat je grondingskoorden horizontaal naar de onderkant van je energieveld stromen en vandaar naar beneden.

Je kunt natuurlijk ook de eerste stap van het gronden (je lichaamsbewustzijn) doen terwijl je ligt en daarna even gaan zitten om je grondingskoorden te creëren.

 

En mijn grondingsmeditatie vind je hier: