Als we het hebben over het loslaten van emoties of energieën van anderen dan gaat dat meestal over mensen in je directe omgeving. Bijvoorbeeld je gestresste collega, je boze buurman of je broer/zus/oom/tante/ouder die al hun onvrede bij jou uit. Hoe raak je dat weer kwijt? (dat komt aan bod in mijn cursus Thuiskomen in Jezelf – Omgaan met Hooggevoeligheid).

Maar er is, zeker nu, nog een andere manier waarop jij beinvloed kunt worden door anderen. Namelijk door de onrust die ‘in de lucht hangt’. Zelfs als je helemaal alleen bent kun je de onrust van anderen overnemen.

Bijvoorbeeld door het nieuws dat je tot je neemt. De meningen die je leest op social media. Berichtjes die je krijgt van familie of vrienden. En zelfs een soort collectieve depressie of onrust die soms in de lucht lijkt te hangen. Eigenlijk is er niet aan te ontkomen, op de één of andere manier ben je verbonden met dat wat er gebeurt bij anderen.

En dat is niet erg. We zijn nu eenmaal verbonden. Gelukkig maar :-) Maar je kunt er wel last van hebben als je hoogsensitief bent.

Wat kun je daaraan doen?

Wat werkt voor het loslaten van emoties of energieën van mensen in je directe omgeving, werkt in de meeste gevallen ook in dit soort situaties. Dit zijn mijn belangrijkste tips:

1) Verbinden met jezelf

We denken vaak dat het gaat om het loslaten van wat niet van jou is. Het loslaten van de onrust die in de lucht hangt, de stress of emoties van anderen.

Maar eigenlijk is het veel belangrijker dat je verbonden bent met jezelf. Dat je bij jezelf blijft of weer kunt terugkeren.

Want als jij met je aandacht buiten jezelf gaat, dan wordt je vatbaar voor wat er van anderen binnenkomt. Je zet als het ware de deur wagenwijd open en je stemt af op de ander in plaats van op jezelf. Daardoor kan er van alles binnenkomen en doordat je niet meer goed verbonden bent met je eigen lichaam, kun je dat wat binnenkomt niet goed kwijt.

Blijf je met je aandacht bij jezelf en in je lichaam, dan is het veel gemakkelijker om op te merken dat er iets van buiten binnenkomt (en dat het dus niet van jou is) én om dat vervolgens los te laten.

Verbinden met jezelf werkt het beste via je fysieke lichaam. Je lichaam produceert geen verhalen, meningen of oordelen over wat er gebeurt en is altijd in het hier en nu.

Je kunt met je lichaam verbinden door bewust te bewegen, een lichaamsmeditatie te doen of een grondingsmeditatie.

Je kunt ook je aandacht op je ademhaling richten. Waar voel je je adem in je lichaam? Hoe voelt het precies? Probeer heel nauwkeurig waar te nemen.

Voel jouw fysieke aanwezigheid en hoe jouw lichaam nu aanvoelt. Zonder oordeel. Het maakt niet uit hoe het voelt. Soms voel je heel veel, soms heel weinig. Soms is er veel onrust, soms juist ontspanning. Het is allemaal goed. Het gaat erom dat je je aandacht bij jezelf brengt en observeert wat er in je is.

2) Jezelf toestemming geven om los te laten

Om te kunnen loslaten wat niet van jou is, moet je eerst weten wat er in je is (daarom die eerste stap hierboven).

Vervolgens moet je jezelf toestemming geven om los te laten wat je nu niet nodig hebt of niet van jou is.

Want als je bewust of onbewust wilt vasthouden aan dat wat je voelt, kun je het niet loslaten. Als je het gevoel hebt dat je de wereld moet redden, is het bijzonder lastig om de angst en onrust gewoon te laten gaan. Omdat je het gevoel hebt dat je er iets mee moet.

Is er nu iets wat je kunt doen? Stel dat een vriend of vriendin het heel moeilijk heeft, dan is er wellicht iets praktisch waar je hem of haar mee kunt helpen in dit moment. Als je op dit moment niets kunt doen, kun je dan zien dat het echt oke is om het voor nu even los te laten?

Ga voor jezelf eens na of er een reden zou kunnen zijn waarom je het niet wilt loslaten of voelt dat dat niet kan of mag. En of je dat, met het perspectief van nu, een goede reden vindt.

3) Loslaten. Bewust ontkoppelen.

Wanneer je verbonden bent met je eigen lichaam dan kun je de onrust, emoties en energieën die niet van jou zijn loslaten.

Een hele fijne manier om dat te doen is de onrust via je gronding de aarde in te laten stromen. Je kunt je voorstellen dat je onder een waterval of douche van licht staat die alles met zich meeneemt wat niet van jou is of wat je niet meer nodig hebt.

De meeste visualisaties en technieken die helpen om energieën van andere mensen los te laten, werken ook wanneer je te maken hebt met collectieve onrust.

Ik stel me ook wel eens voor dat ik als het ware loskoppel van het collectieve wat in de lucht hangt. Alsof dat als een soort deken boven m’n hoofd hangt en ik door te verbinden met m’n lichaam en met wat er hier en nu werkelijk is (de dingen die ik zie, hoor, voel, ruik) loskoppel van die collectieve onrust en weer terugkom bij mezelf en in het hier & nu.

Ook als het nieuws of meningen van anderen me te veel raken: terug naar hier, nu. Deze ademhaling. Dit lichaam. Deze gevoelens. Alleen maar wat zich nu aandient. Verder niets. (Zoals ik in dit artikel omschreef).

4) Uitstralen ipv laten beinvloeden

Een ‘trucje’ wat heel goed kan werken als je merkt dat je je klein maakt of overweldigd voelt door wat je binnenkrijgt: stel je voor dat jij jouw energie uitstraalt. Maak verbinding met de kracht of bijv de energie in je hart. En stel je voor dat dat heel groot wordt en dat jij dat naar buiten toe uitstraalt.

In plaats van dat je je klein maakt, maak je jezelf dan groot. En dat kan in een split-second het verschil maken tussen je kwetsbaar voelen of juist verbonden met je eigen kracht.

Meer weten over het loslaten van emoties en energieën van anderen? Klik hier

Wil je graag onderzoeken waarom het je niet lukt bepaalde emoties los te laten, of vind je het bij sommige mensen of in bepaalde situaties heel moeilijk? Klik dan hier