Als je ineens heel hard groeit in je persoonlijke ontwikkeling kun je door een periode gaan waarin je je heel eenzaam voelt. Oude vriendschappen vallen weg, en de nieuwe vriendschappen met mensen die beter bij je passen zijn nog niet gevormd. Die tussenperiode kan heel uitdagend zijn.
Soms groei je gewoon uit elkaar en heeft iedereen daar vrede mee. Soms eindigt het met een knal en wordt je gevraagd om helder en duidelijk kiezen voor jezelf en dat wat goed is voor jou en daarin je eigen grenzen aan te geven.
En aan de andere kant: als jullie beiden elkaar op een dieper niveau kunnen ondersteunen en aanmoedigen, ook al hebben jullie niet dezelfde waarheid, dan kan een vriendschap met je mee groeien en blijven bestaan. Dat zijn hele bijzondere :-) (maar daar gaat dit artikel niet over).
Zoals ze zeggen: als er één deur dichtgaat gaat er ergens een andere deur open… maar die gangen kunnen lang & eenzaam zijn!

Dat dus. ;-)
Hoe kun je daar mee omgaan?
Allereerst: weet dat je niet alleen bent. Het is bij bijna iedereen deel van het proces. Als jij groeit in je zelfbewustzijn, nieuwe inzichten krijgt en op een andere manier naar je leven gaat kijken, zullen sommige mensen met wie je eerst een klik had nu van je wegdrijven of niet begrijpen waar je mee bezig bent.
Dat is oke, iedereen mag zijn eigen pad lopen. En het doet niets af aan dat wat jullie samen gehad hebben. Net als bij intieme relaties: “de kwaliteit van de relatie hangt niet af van de lengte ervan” (quote van Steve Rother). Wij denken: een relatie (of vriendschap) is allleen succesvol als die langdurig is. En dat hoeft niet zo te zijn.
Denk terug aan de mooie momenten en wat die jullie gebracht hebben. En laat dan met liefde los. Wens de ander het beste. En durf je eigen pad te lopen.
Geef ruimte aan het rouwproces
Alles wat we beëindigen zet in feite een rouwproces in gang. Niet alleen een overlijden, maar ook een einde van een vriendschap, relatie, baan, of een verhuizing. Geef ruimte aan je emoties en sta jezelf toe het verdriet en alle andere emoties die je voelt te voelen.
Op deze manier kunnen ze door je heen stromen en kun je ze helen. Daarna kun je dan daadwerkelijk met een schone lei verder, zonder dat daar nog emotionele/energetische banden zitten die je tegenhouden om vooruit te bewegen.
Vind je dat lastig, dan kun je dit artikel lezen over het transformeren van emoties.
Stel je open voor nieuwe verbindingen
Als je door dat rouwproces heen bent kun je je open gaan stellen voor nieuwe verbindingen. Je trekt aan wat je uitstraalt dus naarmate je meer groeit ga je ook mensen aantrekken die passen bij de energie die je nu hebt en die begrijpen waar je mee bezig bent.
Je kunt met mensen verbinden online (bijvoorbeeld via allerlei facebook groepen) maar vooral ook tijdens bijeenkomsten, cursussen en workshops. Dat zijn typisch momenten waar gelijkgestemden bij elkaar komen en waar je zomaar nieuwe verbindingen kunt maken.
De meeste van mijn vrienden zijn op die manier in mijn leven gekomen :-)
En dan maakt het eigenlijk niet uit hoe ver je van elkaar woont. Ook op afstand kun je enorm veel steun hebben aan één of twee mensen die begrijpen wat je doet, wie je bent en waar je mee bezig bent.
Vertrouw op de juiste timing
Soms is het belangrijk om even door die eenzaamheid heen te gaan en jezelf toe te staan dat volledig te voelen.
Als de buitenwereld er niet uitziet zoals je dat graag zou willen kun je dat gebruiken als een uitnodiging om dat wat je buiten jezelf zoekt, in jezelf te vinden.
Vind je dat moeilijk, ga dan na wat je precies mist. Is het gezelschap? Begrepen worden? Gezien worden? Een knuffel? Iemand die je meer zelfvertrouwen kan geven? Wat het ook is, kijk of je dat wat je mist aan jezelf kunt geven. Vind de energie van vertrouwen in jezelf. Kijk met liefde en compassie naar jezelf, je gedachten, je emoties. Geef liefde en begrip aan je innerlijk kind (bijvoorbeeld in deze meditatie). Vind dat wat je zoekt buiten jezelf in jezelf.
Dan kun je daarna vanuit een nieuwe energie met anderen verbinden.
Van hart tot hart,
Irene





