Ben jij een twijfelkont? Heb je moeite om beslissingen te nemen of twijfel je vaak achteraf of je wel de goede keuze hebt gemaakt? Dan is dit artikel voor jou :)

Als je voor een belangrijke beslissing staat, zijn er een aantal dingen die in de weg kunnen staan van je eigen helderheid:

 

1) Je bent zo afgestemd op wat de mensen om je heen ervan vinden dat je geen idee meer hebt wat je zélf eigenlijk wilt

 

Dit is de eerste vorm van ‘ruis op de lijn’. Vooral als je (hoog)gevoelig bent kun je de meningen van anderen gemakkelijk overnemen, zelfs zonder dat je dat doorhebt. Je bent simpelweg meer afgestemd op je omgeving dan op jezelf. En dat is ontzettend verwarrend!

Wat kan je hierbij helpen:

– neem de tijd om terug te verbinden met jezelf. Dat begint bij je lichaam: je kunt gaan sporten of wandelen om je eigen lichaam weer goed te voelen. Je kunt (daarna) ook mediteren: focus op je ademhaling en voel hoe je ademhaling je lichaam in beweging zet. Breng je aandacht helemaal naar je eigen lichaam en je eigen ademhaling. Steeds als je doorhebt dat je gedachten met je op de loop zijn gegaan, breng je je aandacht weer terug. Zo creëer je een basis voor jezelf.

– als je je rustig voelt, ga dan na welke mogelijkheden je hebt in de keuze die voor je ligt. VOEL vervolgens wat er gebeurt als je één voor één op de die mogelijkheden afstemt. Je doet alsof je al een keuze hebt gemaakt en kijkt dan hoe je lichaam reageert, hoe het voelt voor jou. Deze meditatie leidt je stap voor stap door dat proces heen. Op deze manier verbind je weer met wat voor JOU klopt.

2) Je zit teveel in je hoofd en vertrouwt niet meer op je eigen gevoel en intuïtie

 

Je wilt bijvoorbeeld alles onder controle houden en alles helemaal goed uitgezocht hebben voordat je een keuze maakt. In sommige gevallen is dat zinvol, maar soms is het een manier van je hoofd om controle te houden en om de veilige in plaats van de beste weg te kiezen. Het kan ook een teken van uitstelgedrag zijn. 

Of wellicht heb je vroeger geleerd om alles rationeel te benaderen en dat dat de enige of beste manier is om keuzes te maken. Daardoor vind je ‘veiligheid’ in het (eindeloos) nadenken over de situatie en kan het heel spannend en onwennig zijn om meer op je gevoel te gaan vertrouwen.

Wat kan je hieraan doen?

Het is belangrijk dat je weer vertrouwen gaat opbouwen in je gevoel en intuïtie. Bedenk daarbij dat het niet nodig is je hoofd of je rationele denken uit te schakelen of niet meer te gebruiken. Het gaat erom dat je een goede balans vindt tussen hoofd en hart, denken en gevoel, ratio en intuïtie. Ze kunnen samenwerken in plaats van elkaar in de weg zitten!

Je kunt de kant van je gevoel en intuïtie voeden door:

– te oefenen met verbinden met je gevoel en je hart. Bijvoorbeeld door meditatie of door dingen te doen waar je hart een sprongetje van maakt. Voor mij is dat bijvoorbeeld wandelen in de natuur, nieuwe bloemen planten op mijn balkon, een fijne yoga sessie of mindfulness meditatie doen. Kijk waar jij blij van wordt en welke activiteiten jou helpen te verbinden met jezelf en/of het grotere geheel.

– kijk eens naar het verleden: hoe je bepaalde beslissingen hebt genomen en of je daar achteraf wel of niet blij mee was. De meeste mensen hebben wel herinneringen waarbij je dacht ‘ik wíst dat het niet goed zat’ maar dat je daar niet naar luisterde en daar achteraf enorm spijt van had. Het is belangrijk dat te erkennen om jezelf te helpen weer wat meer vertrouwen in je gevoel en in jezelf te krijgen.

En dat brengt me bij het volgende wat je in de weg kan zitten als je voor keuzes staat:

 

3) Je twijfelt zoveel aan jezelf dat je ook aan al je keuzes twijfelt



Dit is nog een laagje dieper: als je jezelf niet vertrouwt of een lage eigenwaarde hebt, kan dat ook ervoor zorgen dat je standaard aan al je keuzes (en alles wat je doet) twijfelt. Herken je dat bij jezelf, dan is het belangrijk om heel zacht en mild voor jezelf te zijn. Om te leren heel goed voor jezelf te zorgen en jezelf net zo belangrijk te gaan vinden als je partner, kind, of beste vriend(in). Je moet als het ware de relatie met jezelf weer gaan herstellen en langzaam opbouwen.

Wat je hierbij kan helpen is:


– Wees je bewust van hoe je op jezelf reageert en vind nieuwe gedachtes/reacties als je merkt dat je niet vriendelijk naar jezelf bent. Een goede maatstaf is: ‘zou ik dit ook zo tegen mijn beste vriend(in) zeggen?’. Zo niet, probeer dan een andere reactie te formuleren en zeg die eventueel hardop tegen jezelf om het te versterken. Elke keer dat je dat doet, train je jezelf om vriendelijker naar jezelf te zijn.


– Gebruik mijn Innerlijk Kind Meditatie om verbinding te maken met het kind dat je vroeger was, en wat nog steeds in jou leeft. Je innerlijk kind kan bang zijn, en daardoor wellicht boos, gefrustreerd of ongelukkig. Door je emoties zo te zien en met je innerlijk kind te werken, kun je op diep niveau werken aan de essentie van je emoties én liefdevol naar jezelf leren kijken.

 

Keuzes maken waarbij denken en intuïtie in balans zijn



Keuzes maken kan uiteindelijk relatief makkelijk worden. Dat gebeurt als je zowel je denken als je gevoel erbij durft te betrekken. Zelf maak ik altijd eerst een rationele afweging van de mogelijkheden die ik heb. Vervolgens stem ik af op mijn intuïtie om te kiezen welke van die mogelijkheden het gaat worden, welke het beste voor mij is.

En als je dat doet hoef je eigenlijk niet aan jezelf te twijfelen achteraf, omdat je op dat moment de beste beslissing voor jou hebt genomen.

Zo kun je je intuïtie gebruiken bij elke beslissing in je leven, maar ook als je bijvoorbeeld inzicht wilt over bepaalde situaties waar je tegenaan loopt (waarom het contact met iemand niet goed verloopt, waarom je steeds tegen dezelfde blokkades aanloopt, etc). Je intuitie is een ongelooflijk praktische tool die je de weg kan wijzen in je dagelijks leven!

 

Leren afstemmen en vertrouwen op je intuitie

 

Als je graag je intuïtie verder wilt ontwikkelen en wilt leren erop te vertrouwen, dan is mijn online cursus Open Je Intuïtie iets voor jou. In deze cursus leer je dmv geleide meditaties en oefeningen hoe je:

  • kunt afstemmen op je intuitie
  • kunt verbinden met je team van spirituele helpers (gidsen, engelen, overleden dierbaren en andere begeleiders)
  • blokkades, angsten en twijfels los kunt laten met betrekking tot je intuitie


Zodat je niet alleen je intuitie verder opent door middel van de geleide meditaties, maar ook in je dagelijks leven kan gebruiken als jouw persoonlijke kompas die jou wijst waar je naartoe kunt gaan en je ondersteuning en informatie kan bieden wanneer dat nodig is!