Als je hoogsensitief bent houd je vaak alles continu in de gaten: hoe iedereen zich voelt, of iedereen wel tevreden is en hoe de sfeer in de ruimte is.

Dat ‘monitoren’ kan ontzettend vermoeiend zijn en een gewoonte die steeds maar weer opduikt.

Zie het maar voor je als antennes of voelsprieten die vanuit jouw lichaam naar buiten gaan om te voelen wat ‘daarbuiten’ gebeurt. Op deze manier ga je continu met je energie buiten jezelf en loop je (logischerwijs) snel leeg.

Kijk maar eens hoe het met jouw antennes is:

Haal een paar keer diep adem en grond jezelf.

Verbind dan met jouw antennes en/of vraag aan je intuitie om jouw antennes te mogen zien of waarnemen.

Waar komen ze je lichaam binnen?

Hoeveel zijn het er?

Hoe zien ze eruit? Hebben ze een kleur? Hoe dik zijn ze? 

Haal ze dan heel bewust, één voor één of allemaal tegelijk, terug. Neem daar je tijd voor.

Stel je voor dat je ze helemaal intrekt, allemaal.

En voel het verschil in je lichaam.

Als je je antennes intrekt kun je nog steeds alles voelen wat je moet voelen, maar je hoeft niet meer buiten jezelf te gaan om de informatie ‘op te halen’, waardoor je veel beter bij jezelf en in je eigen centrum kunt blijven. Je kunt daardoor ook beter je gronding en je balans bewaren.

Leren om je antennes te observeren en in te trekken is een belangrijk onderdeel van mijn online cursus Thuiskomen in Jezelf – Omgaan met Hooggevoeligheid. Het is de meditatie waar ik de meeste reacties op krijg, omdat die letterlijk levensveranderend kan zijn. Lees bijvoorbeeld deze blog van Maartje waarin ze heel mooi haar uitdagingen omschrijft en hoe ze die heeft weten om te vormen met behulp van de technieken en meditaties in de online cursus.