Veel hooggevoelige mensen (HSP) zijn sterk gericht op de buitenwereld, met name op andere mensen. Dit uit zich bijvoorbeeld in:

  • opletten hoe anderen zich voelen en gedragen
  • voor de ander zorgen maar niet voor jezelf
  • je aanpassen aan de ander
  • ‘pleasen’: doen wat jij denkt dat nodig is om de ander positief over jou te laten denken

Kort gezegd: de gewoonte om continu te focussen op anderen en je aan te passen aan wat jij denkt dat de ander van je wil.

Nu is er niets mis met je kunnen aanpassen. Dat is een nuttige vaardigheid die je bewust kunt inzetten wanneer je dat wilt.

Het is wél een probleem als je het aanpassen doet vanuit angst. Bijvoorbeeld de angst om niet geaccepteerd te worden, de angst voor conflicten, voor oordelen of boosheid.

Als je hiermee worstelt kun je drie dingen doen om de balans terug te brengen:

 

1) De verbinding met jezelf versterken

In de eerste plaats is het belangrijk om een stevigere ‘fundering’ in jezelf te krijgen. Een sterkere verbinding met je lichaam via een goede gronding. Leren hoe je goed kunt gronden (aarden) maar vooral het aanleren van de gewoonte om op jezelf af te stemmen gedurende de dag: even inchecken met jezelf, je lichaam, je ademhaling. Even terugkomen bij jezelf. Zo breng je naast de focus op de ander ook focus op jezelf. Dat is de eerste stap naar meer balans.

 

2) Je voelsprieten intrekken

Vervolgens is het belangrijk om wat ik noem ‘je antennes in te trekken’. Stel je voor dat je de hele tijd de mensen om je heen in de gaten aan het houden bent. Je bent, bewust of onbewust, de hele tijd aan het opletten hoe het met hen gaat.

Je zou je dit visueel kunnen voorstellen alsof je antennes of voelsprieten uit hebt staan, die van jouw lichaam naar buiten reiken. Deze antennes of voelsprieten zorgen ervoor dat je met je energie en aandacht buiten jezelf gaat. Daardoor kun je snel vermoeid raken of ‘leeglopen’. Ook zorgt het ervoor dat je de verbinding met je eigen lichaam als het ware kwijtraakt. Natuurlijk niet daadwerkelijk, want je hebt nog steeds een lichaam en daar ben je mee verbonden, maar je aandacht is niet meer bij jezelf. Je aandacht is (vrijwel) volledig bij de ander.

Het intrekken van je antennes of voelsprieten zorgt ervoor dat je je energie en aandacht beter bij jezelf kunt houden. Vanuit die basis-verbinding met jezelf kun je dan met de buitenwereld verbinden. Je kunt dan nog steeds alles om je heen waarnemen, je sensitiviteit wordt er niet minder door. Maar het verschil is dat je ondertussen bij jezelf blijft, waardoor je veel minder leegloopt en minder snel overweldigd raakt.

Deze eerste twee stappen leer je in mijn online cursus Thuiskomen in Jezelf – Omgaan met Hooggevoeligheid. Je krijgt daarin alle oefeningen en geleide meditaties om de verbinding met jezelf te versterken, je antennes in te trekken en los te laten wat niet van jou is. Klik hier voor meer informatie over Thuiskomen in Jezelf – Omgaan met Hooggevoeligheid.

 

3) Je angst onderzoeken

Wanneer je een patroon hebt van altijd gericht zijn op de ander, en daarbij merkt dat je dat vanuit angst doet, is een volgende stap zinvol. Namelijk: onderzoeken waarom het voor jou belangrijk is om gericht te zijn op de ander en je aan te passen. Welke angst zit eronder?

Dit kan bijvoorbeeld zijn:

  • angst om niet geaccepteerd te worden
  • angst om niet gehoord of begrepen te worden
  • angst voor conflicten of boosheid

Je kunt het ook omdraaien en stellen dat je een verlangen hebt om:

  • harmonie te ervaren (harmonie ipv conflict)
  • gezien, geaccepteerd, gehoord te worden

Angst en verlangen zijn twee kanten van dezelfde medaille. Maar als je weet waar je behoefte aan hebt (wat je verlangen is) of waar je bang voor bent, dan kun je ermee werken.

Vaak ligt er in je kindertijd een bron van deze angst of verlangen. Wanneer je onderzoekt waar de angst of het verlangen vandaan komt, kun je zien en ervaren dat je nu aan jezelf kunt geven waar je behoefte aan hebt. Je bent geen kind meer dat afhankelijk is van anderen om voor je te zorgen. Zonder anderen kon je destijds niet overleven. Daarom was goedkeuring van anderen zo belangrijk voor je. Maar nu ben je volwassen. Als iemand je niet accepteert, is dat vervelend, maar niet gevaarlijk. Je kunt ontspannen. En je kunt jezelf geruststellen en geven wat je nodig hebt wanneer je die angst of het verlangen ervaart.

Kijken naar de angst onder je patronen kan ik je niet aanbieden in een online cursus, omdat het zo persoonlijk is en maatwerk vereist. Gelukkig kan dat wel in mijn 1 op 1 begeleidingstraject! Heb je behoefte om op dieper niveau te kijken naar de angsten en verlangens die je gedrag bepalen, dan kunnen we daar samen aan werken. Klik hier voor meer informatie over deze persoonlijke begeleiding.

Wil je zelf eens verbinding maken met je innerlijk kind om te kijken wat hij/zij nodig heeft? Dan kun je deze gratis geleide meditatie gebruiken: Innerlijk Kind Meditatie

Ben jij een HSP die hiermee worstelt, weet dan dat je niet de enige bent. Dit is één van de patronen die ik het vaakst tegenkom in mijn werk met HSP. En je kunt ermee werken, zodat je er minder last van hebt. Heb je hier vragen over, laat het me gerust even weten via email!

Hartelijke groet,

Irene

Gratis mini cursus In Balans Met Hooggevoeligheid

 

In deze gratis mini cursus/video serie leer je:_MG_8370circle

  • de 3 meest voorkomende valkuilen van hooggevoeligheid
  • de talenten en de zin van hooggevoeligheid
  • praktische tips om anders om te gaan met de uitdagingen...

... zodat je je gevoeligheid steeds meer als kracht en talent ipv als een uitdaging kunt ervaren

Deze mini cursus bestaat uit 3 korte video's met uitleg en praktische tips over hooggevoeligheid.

En hij is helemaal gratis :-)

Laat hieronder je naam & emailadres achter en ontvang direct de eerste video in je inbox: