Het komt regelmatig voor dat mensen emoties of ander ongemak ervaren op het moment dat ze gaan gronden en echt verbinding maken met hun lichaam. In dit artikel leg ik uit waarom dat zo is en hoe je daarmee om kunt gaan.

 

De voordelen van een goede gronding

 

Met gronden bedoel ik dat je aanwezig bent in en verbinding hebt met je lichaam. Je voelt je lichaam van je hoofd tot aan je tenen. Je gaat beter/meer voelen en minder denken. Je komt uit je hoofd, in je lichaam.

Als je goed gegrond bent voel je je stevig, rustig en stabiel. Je bent goed verbonden met jezelf en daardoor meer in balans. Je raakt dan ook minder verstrikt in dat wat je van anderen voelt, omdat je stevig verankerd bent in jezelf.

 

Uit je gronding schieten

 

Toch kan het lastig zijn om een goede gronding te krijgen en te houden. Veel mensen schieten uit hun gronding op het moment dat ze iets vervelends ervaren. Bijvoorbeeld bij fysieke pijn, of een emotie die ze lastig vinden en liever niet willen voelen.

Je schiet dan uit je gronding en het resultaat is dat je minder voelt (en meer in je hoofd gaat zitten). Het is een soort beschermingsmechanisme om je te ‘beschermen’ tegen de intensiteit van wat je voelt.

Bij sommige mensen is hun eerste reactie op een vervelend gevoel om ‘eruit te vliegen’. Als je dat van jezelf weet kun je er alert op zijn en jezelf wanneer dat gebeurt heel bewust terughalen door juist op dat moment een grondingsoefening te doen.

Dat kan een meditatie zijn die gericht is op je lichaamsbewustzijn, of een fysieke activiteit zoals even dansen of bewegen om weer de verbinding met je lichaam goed te voelen.

 

Wat gebeurt er als je voor het eerst of na lange tijd weer gaat gronden?

 

Wanneer je voor het eerst of na lange tijd weer gaat gronden, kun je van alles tegenkomen op het moment dat je weer echt verbinding maakt met je lichaam.

Je kan daarbij een deel van de emotie tegenkomen die er in eerste instantie voor zorgde dat je eruit vloog. Daarom kun je soms verdriet, boosheid of een andere emotie ervaren op het moment dat je gaat gronden.

Ook kun je een weerstand voelen tijdens het gronden, alsof je niet wilt gronden. Dat is logisch, want een deel van jou wil die emotie of pijn niet voelen.

 

Verbinden met jezelf

 

Je kunt die emotie en/of weerstand zien als een dunne laag, zoals een eierschil, waar je even doorheen moet om weer verbinding te kunnen maken met je kern. Als je bij het gevoel kunt blijven, ermee kunt ademen (tegelijkertijd de emotie voelen én op je ademhaling letten, alsof je er letterlijk doorheen ademt) dan lost het vaak snel op.

En op het moment dat je daar doorheen bent, ben je een laag dieper weer verbonden met jezelf. En dat voelt stevig en fijn.

Mocht je dus die wat moeilijke laag van emotie of weerstand tegenkomen, dan is het de moeite waard om daar doorheen te gaan. Weet dat het er soms bij hoort, deel van het proces is, en laat je er niet door afschrikken.

Grond ze! :)

Irene

P.S. Mijn gratis grondingsmeditatie kun je hier vinden.

Ook de aarde meditatie (klik hier) kan helpen om goed te gronden.

Voor meer informatie over gronden kun je deze artikelen lezen op mijn blog.

Gratis mini cursus In Balans Met Hooggevoeligheid

 

In deze gratis mini cursus/video serie leer je:_MG_8370circle

  • de 3 meest voorkomende valkuilen van hooggevoeligheid
  • de talenten en de zin van hooggevoeligheid
  • praktische tips om anders om te gaan met de uitdagingen...

... zodat je je gevoeligheid steeds meer als kracht en talent ipv als een uitdaging kunt ervaren

Deze mini cursus bestaat uit 3 korte video's met uitleg en praktische tips over hooggevoeligheid.

En hij is helemaal gratis :-)

Laat hieronder je naam & emailadres achter en ontvang direct de eerste video in je inbox: