Op het moment dat ik dit schrijf (januari 2016) werken we in de cursus Open Je Chakras aan het eerste chakra, wat onder andere te maken heeft met veiligheid. Veiligheid heeft heel veel lagen en daar wil ik het in dit artikel over hebben.

Aan de ene kant is er fysieke veiligheid: ben jij en je lichaam veilig en onbedreigd. Daar gaat dit artikel niet over.

Aan de andere kant is er een subtieler gevoel van wat ik emotionele/energetische veiligheid noem: je veilig & prettig voelen in je lichaam, in je leven, op aarde. Daar gaat dit artikel over.

Het verband tussen gronden en je veilig voelen

Veel mensen die sensitief zijn hebben moeite om zich helemaal 100% veilig en comfortabel te voelen in hun lichaam en in hun leven.

Aan de ene kant hebben ze vaak situaties meegemaakt waarin (on)veiligheid een rol speelde. Aan de andere kant lijkt het soms wel alsof ze een meer gevoelige sensor voor veiligheid/onveiligheid hebben dan andere mensen en zich sneller onveilig voelen.

Deels heeft dat te maken met een niet-heel-sterke gronding, waardoor ze zich minder stevig, sterk en stabiel voelen en zich ook vaak ‘niet thuis’ voelen op aarde en in hun lichaam.

Dit kan een vicieuze cirkel zijn: omdat je je niet thuis voelt hier, wil je eigenlijk niet gronden (‘ik wil hier eigenlijk helemaal niet zijn’ is een uitspraak die ik vaak hoor). En doordat je moeite hebt met gronden voel je je nog minder thuis, waardoor het nog moeilijker wordt om te gronden.

Zit je in die cirkel, dan is het belangrijk om je daar bewust van te worden en heel bewust te gaan werken aan je gronding om op die manier je ook meer thuis te gaan voelen. (klik hier voor mijn gratis grondingsmeditatie)

Gevoelige mensen stappen vaak in de valkuil om uit hun gronding te gaan om de fijne, hogere, licht-energieën ‘daarboven’ op te zoeken en te kunnen ervaren (want dat voelt zo fijn!).

Het punt is: wij zijn hier om die fijne, hoge energieën hier te brengen! En daarvoor heb je je gronding nodig. Daarover in een volgend artikel meer. Terug naar het thema veiligheid:

Hoe onveiligheid zich kan uiten

Je niet helemaal 100% veilig voelen kan heel subtiel zijn en als het ware een onderliggend stressgevoel geven zonder dat je je bewust bent waar dat vandaan komt.

Als je onzeker bent over je financiële situatie kun je je onveilig voelen.

Als je het gevoel hebt dat iemand energetisch ‘over je heen walst’ kun je je onveilig voelen.

Als je mensen om je heen hebt die ruzie maken (ook al gaat het niet over jou) kun je je onveilig voelen.

Als mensen je wijzen op iets dat je ‘verkeerd’ hebt gedaan kun je je onveilig voelen.

Als je iets meemaakt dat je in de verste verte doet denken aan een situatie waarin je je onveilig voelde als kind, kun je je (weer) onveilig voelen.

Dit kan zich uiten in stress, emoties, uit je gronding schieten of een algemeen gevoel van onrust en spanning.

Wat kun je doen om je gevoel van veiligheid te versterken?

Zelf merk ik dat ik met steeds diepere niveaus van veiligheid aan het werk ben. Het is zo’n thema dat regelmatig terugkomt om verder verdiept te worden.

Hier zijn een aantal handvaten die je kunnen helpen om je op een dieper niveau veilig te voelen in je lichaam, op aarde en in je leven:

1) Gronding

Zoals je uit het eerste deel van dit artikel hebt kunnen afleiden is gronding hier een absolute sleutel.

Als je niet gegrond bent en niet in je lichaam bent dan mis je stevigheid, stabiliteit en balans.

Als je goed gegrond bent kun je meer hebben en heb je ook toegang tot je eigen innerlijke kracht. Als je angst of onveiligheid ervaart is de neiging vaak om uit je gronding te schieten. Als je dat kunt omkeren en jezelf heel bewust terug kunt brengen in je lichaam en in je gronding zul je merken dat de angst/onveiligheid minder vat op je heeft. Bijna alsof het kleiner is geworden (omdat jij groter/sterker bent geworden!).

2) Creëer een veilige ruimte voor jezelf

Een gevoel van veiligheid is iets dat je aan jezelf kunt geven (ervan uitgaande dat het niet om fysieke veiligheid gaat, want dan zijn andere stappen noodzakelijk!).

Stel je jouw energieveld voor als een bubbel om je heen, op ten minste een armlengte afstand van je lichaam aan alle kanten (voorkant, zijkanten, achterkanten, onder- en bovenkant van je lichaam). Zie of voel jezelf in het midden van je energieveld staan.

Verbind met je hart en stel je voor dat vanuit je hart een licht, een kleur, een energie naar buiten toe uitstraalt en steeds groter wordt totdat het je hele energieveld vult.

Als je wilt kun je hier specifieke ‘eigenschappen’ (energieën of gevoelens) aan toevoegen. Bijvoorbeeld de energie van Vertrouwen. Stel je voor dat die energie van Vertrouwen zich in je hart bevindt en van daaruit groter wordt.

Dit kun je doen met alles waar jij op dat moment behoefte aan hebt. Naast Vertrouwen kan dat bijvoorbeeld zijn: Rust, Zachtheid, Blijdschap…. wat dan ook!

3) Sorteer de energieën

Dit is een oefening die ik mensen leer in mijn cursus Thuiskomen in Jezelf – Omgaan met Hooggevoeligheid. Stel je voor dat je jouw energie terughaalt (bij andere mensen vandaan, bij andere plaatsen vandaan, uit het verleden, uit de toekomst) en stel je vervolgens voor dat je alle energie van anderen terugstuurt of via je gronding de aarde in laat stromen.

Dit zorgt ervoor dat je loslaat wat niet van jou is en jouw energie weer bij elkaar hebt. Ook dit geeft een gevoel van stevigheid en balans.

4) Gebruik affirmaties

Affirmaties zijn zinnen die je tegen jezelf zegt (liefst hardop) en regelmatig herhaalt.

Als een affirmatie bij je past, kunnen ze heel goed voor je werken. Je voelt dan de energie veranderen, of je merkt dat je rustiger wordt.

Als je onbewust weerstand voelt bij een affirmatie, is deze niet voor jou. Je onbewuste zegt dan namelijk automatisch erachteraan: ‘nee hoor, helemaal niet’ en dat doet het effect van de affirmatie teniet. Voel dus goed of en welke affirmatie je wilt gebruiken.

Een voorbeeld van een affirmatie die heel goed kan werken om je veiliger te voelen is:

“I am loved. I am safe.” (Ik ben geliefd. Ik ben veilig)

Of: “I give myself permission to feel safe” (“Ik geef mezelf toestemming om me veilig te voelen”)

Je kunt ook je zintuigen gebruiken (kijk om je heen, luister naar de geluiden, etc) en opmerken dat je in dit moment veilig bent: ‘Ik ben veilig in dit moment’.

Je kunt deze zinnen aanpassen en zo vaak als je wilt tegen jezelf zeggen. Waarschijnlijk kun je de energie dan voelen veranderen. Sommige mensen werken heel graag met affirmaties, bij anderen doen ze niet zoveel. Dat is niet erg, neem dat wat bij je past en waar jij baat bij hebt.

Deze 4 tips kun je gebruiken om je veiliger en prettiger te voelen in jezelf, in je leven, op aarde. Neem dat wat resoneert en laat de rest zonder oordeel los.

Het vervolg op dit artikel kun je hier lezen