Wanneer je leegloopt op emoties of energie van anderen kunnen er verschillende dingen aan de hand zijn. Veel van mijn klanten herkennen deze situatie: je voelt je prima, je gaat bij iemand op bezoek en na afloop ben je helemaal leeg. Moe, in de war, verdrietig of anderszins uit balans.

Mensen vragen mij dan: hoe kan ik mij beschermen of afsluiten tegen wat ik voel?

In principe werk ik niet met beschermen of afsluiten van je sensitiviteit. Je sensitiviteit is namelijk deel van wie je bent én een groot talent. Jezelf afsluiten kost heel veel energie (als het al lukt) en gaat in tegen je natuur.

Het waarnemen van wat er bij anderen speelt is in principe geen probleem. Dat je er energie door verliest is wel een probleem. Maar daar kun je iets aan doen!

Overigens, in een periode van burn-out is je van nature aanwezige sensitiviteit vaak in extreme mate uitvergroot. Wees gerust: dat extreme gaat weer weg naarmate je herstelt van je burn-out en meer in balans komt. Zo kon ik destijds niet eens in een supermarkt zijn omdat de indrukken van alle mensen, lichten en geluiden me veel te veel waren. Dat is weer helemaal weggetrokken. Die extreme mate van sensitiviteit is een symptoom van je burn-out.

Op een andere manier naar je sensitiviteit kijken

Ik vind het fijn om naar emoties en energie van anderen te kijken zoals je ook naar je eigen emoties en energie kunt kijken. Wanneer je je eigen emoties en gemoedstoestanden leert omarmen, wordt het vaak ook gemakkelijker om die van anderen waar te nemen en weer los te laten.

In de ideale situatie is het niet nodig om je af te schermen omdat je gecentreerd bent in jezelf. Als je verbonden bent met je eigen centrum voel je je rustig, krachtig en in balans. Wanneer je dan emoties of energie van anderen waarneemt, kun je opmerken wat er is en het gelijk weer loslaten. Je hoeft er niets mee, je verzet je er niet tegen en daardoor kun je het eenvoudig loslaten. Je merkt het op en laat het weer gaan.

In de praktijk is dit vaak heel goed mogelijk om te leren, zeker in situaties waarin je zelf redelijk goed in balans bent. Er zijn altijd periodes in je leven waarin het even wat moeilijker kan zijn.

Op verschillende manieren kan in dit proces een kink in de kabel ontstaan.

1) Je bent niet goed gegrond waardoor je kwetsbaar bent

(nog voordat je iemand hebt gezien)

Wanneer je geen stevige basis hebt in jezelf kun je gemakkelijk omver geblazen worden door wat je voelt of waarneemt van andere mensen. Je staat dan eigenlijk al met 1-0 achter voordat je überhaupt iemand hebt gezien.

Om emoties en energieën te kunnen loslaten, moet je verbonden zijn met jezelf en met je eigen lichaam.

Stel je je energieveld voor als een ei om je heen, aan alle kanten. Het begint ongeveer een halve meter onder je voeten en eindigt ongeveer een halve meter boven je hoofd. Wanneer jij in het middelpunt bent, sta je stevig.

Wanneer je niet goed gegrond bent, gaat je energieveld omhoog. Daarmee wordt je kwetsbaarder. Zoals een blaadje aan een boom beweeg je dan mee met alles wat er om je heen gebeurt. Je bent niet meer stevig en niet stabiel.

Een goede gronding ontstaat wanneer je verbonden bent met je lichaam en met de aarde. Mijn grondingsmeditatie kan je helpen om die stevige basis te vinden, steeds weer. In de cursus Thuiskomen in Jezelf – Omgaan met Hooggevoeligheid wordt dit verder uitgediept. Ik raad aan om elke dag aandacht aan je gronding te besteden, totdat je voelt dat het niet meer nodig is.

2) Je vecht tegen wat je voelt

Een andere kink in de kabel ontstaat wanneer je je verzet tegen wat je voelt.

Wanneer je opmerkt en accepteert wat je waarneemt bij iemand anders, kan het door je heen stromen en via je gronding wegstromen, de aarde in. Maar wanneer je je verzet tegen wat je voelt van de ander, zet je de energie vast. Het kan dan niet meer vrij door je heen en wegstromen. Het blijft hangen en dat vreet energie.

Vaak ontstaat verzet vanuit angst of onzekerheid. Als je ervaring is dat je van je sokken geblazen kunt worden door wat je voelt van anderen, zet je jezelf schrap als je denkt dat dat weer zou kunnen gebeuren. En toch kan juist dat schrap zetten ervoor zorgen dat je veel energie verliest!

Wat kan helpen is je realiseren dat dat wat je voelt, gewoon energie is. Niet goed, niet slecht. Gewoon energie. In het Engels is emotie ‘Emotion’: E-motion: Energy in motion. Energie in beweging. Niets meer en niets minder.

Je lichaam is in staat om die energie te verwerken en los te laten. Als de emotie van de ander komt, hoef jij er niets mee. Je mag het loslaten. Je helpt de ander ook niet door bijv. zijn/haar verdriet over te nemen. Neem het waar en laat het los. Het is niet van jou.

Verzet tegen wat je voelt kan ook ontstaan doordat de emotie van de ander resoneert met een pijnpunt in jou. Een voorbeeld: als je zelf nog onverwerkt verdriet met je mee draagt, wordt dat aangeraakt door verdriet van een ander. Het vraagt veel moed om dat aan te gaan en als het nog niet de goede tijd daarvoor is kan je veel verzet en weerstand in jezelf ervaren bij verdriet (of dat nu van jezelf of van iemand anders is).

Maar ook dan geldt: het is maar energie. Als je emoties van iemand anders voelt, hoef je daar niets mee. Voel je lichaam en haal bewust een paar keer diep adem. Laat de adem door je lichaam stromen om te zorgen dat je het niet vastzet. Laat het stromen, zowel je adem als dat wat je voelt. Zo kan het ook weer wegstromen.

3) Specifieke personen of situaties trekken je leeg

Het kan ook zijn dat je alleen bij specifieke personen (of specifieke situaties) je energie voelt weglopen, en bij andere personen of in andere situaties niet of veel minder. Dan is er meestal iets anders aan de hand.

Die persoon gaat dan op één van jouw ‘rode knoppen’ staan. Het raakt een oud patroon of pijn in jou waardoor je binnen no-time leegloopt. Een voorbeeld: Een collega die kritiek geeft op een manier die je (bewust of onbewust) aan één van je ouders doet denken. Of een kennis die een bepaalde toon of woorden gebruikt waardoor jij boos, verdrietig of in de war raakt. Ook dan wordt er bij jou diep van binnen iets geraakt.

In al deze situaties is het zinvol om eens te kijken waaróm je leegloopt bij deze persoon. Wat gebeurt er bij jou van binnen in die situatie? Welke gevoelens en gedachten gaan er in je om? Waar doet het je onbewust aan denken? Waarom vind je het zo naar/vervelend/irritant wat de ander doet? Waar ben je (op diep niveau) bang voor? Wat zou je willen?

Soms is het lastig om je eigen patronen helder te zien. In persoonlijke sessies (online of via de telefoon) kan ik je hierbij helpen. We gaan dan samen kijken waar het werkelijk om draait. In een meditatie gaan we naar de kern van het probleem en het gevoel zodat je het dáár kunt oplossen. Geen symptoombestrijding dus, maar diepgaande inzichten en verandering. Klik hieronder voor meer informatie:

P.S. Ik werk online met videobellen of via de telefoon, dus mijn sessies zijn corona-proof :-)