Na een meditatie voelen de meeste mensen zich ontspannen, rustig en prettig. Maar soms kan meditatie juist iets in beweging zetten waardoor je fysiek of emotioneel ongemak ervaart, tijdens óf na de meditatie.

Bijvoorbeeld fysieke sensaties:

  • spanning of druk in je lichaam
  • tintelingen of energetische sensaties
  • het gevoel alsof er iets samentrekt, bv bij je keel, hart of zonnevlecht (het gebied rond je maag)

Of emoties:

  • verdriet
  • angst & onzekerheid
  • boosheid
  • tranen waarvan je niet weet waarom ze er zijn

Daarnaast kun je weerstand, rusteloosheid of vermoeidheid ervaren.

Het allerbelangrijkste om te weten is dat je niets verkeerd doet als je iets van bovenstaande ‘symptomen’ ervaart. Hieronder beschrijf ik hoe je met de verschillende ervaringen om kunt gaan.

Fysieke sensaties

Bij fysieke sensaties is het belangrijk om niet te vechten tegen dat wat je voelt. Vaak willen we dat het weggaat en werken we daarmee bewust of onbewust tegen ons lichaam in plaats van met ons lichaam.

Tintelingen, spanning, druk of andere energetische of fysieke sensaties geven aan dat er iets in beweging is gezet. Het is geen ‘slecht teken’ of een teken dat je iets verkeerd doet. In tegendeel, je bent vooruit aan het bewegen en dat voel je.

Bijvoorbeeld: elke keer als ik een grote sprong maak in hoe ik mezelf presenteer aan de wereld (bijvoorbeeld bij het geven van mijn eerste workshop of online event) voelde ik mijn keel samentrekken. Dit was niet zozeer een teken dat daar een blokkade zat, maar vooral een teken dat ik die blokkade aan het oprekken/uitwerken/oplossen was!

Voel je fysiek ongemak, probeer dan eens je handen op het gebied te leggen waar je het ongemak voelt. Omring het met zachtheid en een energie van volledige acceptatie. Laat het er helemaal zijn. Eventueel kun je zelfs vragen: “wat heb je me te zeggen? Is er iets wat ik moet weten?” en kijk dan wat er in je opkomt. Maar vaak hoeven we het helemaal niet te weten en is het voldoende om met liefde en zachtheid ernaar te kijken. In die volledige acceptatie kan het doorstromen en uiteindelijk wegstromen.

Emoties

Voel je emoties opkomen tijdens of na een meditatie, kijk dan ook of je erbij aanwezig kunt zijn en dat wat je voelt helemaal kunt accepteren. Observeer waar je de emotie voelt in je lichaam. Daarmee haal je jezelf uit het verhaal van je hoofd en kom je terug naar de essentie van de emotie. Breng je handen naar de plaats waar je de emotie voelt en omring het met zachtheid, liefde en acceptatie. Soms wordt de emotie dan even sterker, maar als een golfbeweging kan het daarna wegstromen. Gebruik je ademhaling om in het hier en nu te blijven: adem met de emotie mee.

(voor meer informatie over het transformeren van diepe emoties: lees dit artikel)

Tranen

Soms kun je, vooral als je net begint met mediteren, tranen krijgen tijdens de meditatie. Ik heb zelf het eerste jaar ofzo tranen met tuiten gehuild. Niet van verdriet, maar van herkenning. En van een gevoel dat ik al die tijd een verbinding gemist had die ik nu weer kon voelen. Vooral als je (heel) gevoelig bent kun je dit ervaren. Alsof je weer even verbonden bent met een gevoel van eenheid en onvoorwaardelijke liefde dat je (bewust of onbewust) gemist had.

Ervaar je tranen en weet je niet waarom? Laat maar lekker stromen. Het wordt vanzelf minder.

Vermoeidheid

Vermoeidheid komt vaak op tijdens of na een meditatie als het eigenlijk al aanwezig was maar je er nog niet de ruimte aan had gegeven. Als je steeds maar door-door-door gaat en dan gaat mediteren kun je je tijdens of na de meditatie ineens heel moe voelen. De adrenaline van het alsmaar doorgaan is weg en de vermoeidheid komt naar boven. Daar is niets vreemds aan en je mag het toelaten. Zorg goed voor jezelf en neem rust waar mogelijk.

Weerstand

Tijdens de meditatie kun je ook allerlei vormen van mentale weerstand ervaren: de wens dat de meditatie voorbij is. Willen bewegen. Iets anders willen doen. Wachten totdat de meditatie voorbij is. Weerstand tegen dat wat je voelt in je lichaam, weerstand tegen emoties of weerstand tegen gedachten. Weerstand tegen hoe je leven op dit moment is.

Wat het ook is: kijk of je de weerstand kunt observeren in plaats van er middenin te gaan zitten. In plaats van dat je je identificeert met de gedachten van weerstand, luister je met compassie naar dat wat ze te zeggen hebben. Zo creëer je ruimte tussen ‘jou’ en ‘je gedachten’ en hebben je gedachten en je weerstand minder invloed op je.

De meditatie herhalen?

Als je bij een specifieke meditatie een heftige reactie krijgt kun je zelf kiezen of je de meditatie op een later moment nog wilt herhalen en zo ja wanneer. Volg daarin je eigen gevoel. Het kan best zijn dat je in die eerste keer hebt ontvangen wat je nodig had. Het kan ook zijn dat je een tweede keer een totaal andere ervaring zult hebben. Vertrouw op jezelf en wat goed voelt voor jou.