Vandaag wil ik graag iets met je delen over acceptatie en het omarmen van alles wat er in je is.

 

Zijn met wat is

 

Het is iets waar ik zelf veel mee bezig ben de laatste tijd: kan ik zijn met wat er is?

Niet alleen het mooie, het fijne, het blije, maar ook met de spanning, de angst, de boosheid, het verdriet?

Niet alleen met dat wat direct aan de oppervlakte ligt, maar ook met dat wat daaronder ligt te borrelen; te wachten om gezien, gehoord, gevoeld te worden?

Een tijdje terug maakte ik voor de cursus Thuiskomen in Jezelf – Omgaan met Hooggevoeligheid een nieuwe meditatie over het accepteren van alles wat je voelt. Of dat nu iets is wat is veroorzaakt door iets in jouw leven, of een gevoel of energie die je hebt overgenomen van iemand anders (iets wat vaak speelt bij mensen die hooggevoelig zijn).

Je zou kunnen zeggen: als de emotie van de ander is, dan hoef je er niets mee. En dat klopt.

Aan de andere kant: als je weerstand een reflectie is van hoe je met je eigen emoties omgaat (het wegduwen van het moeilijke, verdrietige, boze, angstige in jezelf) dan biedt elke emotie, ongeacht waar deze vandaan komt, een kans om te oefenen in het toestaan en omarmen van wat er is.

 

Balans: Yin/Yang, Donker/Licht

 

Wanneer je met liefde en acceptatie naar alles in jezelf kunt kijken, ontstaat rust.

Rust ontstaat niet door sommige dingen wel, en andere dingen niet te willen.

Rust ontstaat niet door heel hard je doelen na te jagen en geen aandacht te besteden aan de twijfels, angsten en emoties die dat in je oproept.

Rust ontstaat niet door hard werken, doorduwen of streven.

Echte rust ontstaat door het omarmen van alles wat er in je is.

Denk maar eens aan het yin/yang teken: donker en licht vormen samen een balans, een geheel. Er bevindt zich licht in donker en vice versa. Balans ontstaat niet door alleen het licht te willen. Balans ontstaat door het zien en accepteren van het geheel van licht en donker, en hoe die elkaar in balans brengen.

Als mens plakken we overal gelijk een oordeel of een definiëring op: dit is fijn, dit is niet fijn. Dit wil ik liever wel, dit liever niet. We delen alles in in categorieën.

Dat is handig omdat het ons helpt onze wereld in te delen. Maar het kan ook in de weg zitten als je merkt dat je gaat vechten tegen dat wat je ervaart. Of als je je wilt vasthouden aan de positieve dingen die je ervaart, waardoor je verkrampt en daardoor juist uit je ontspanning schiet in plaats van erin te blijven.

 

Wat gebeurt er als je accepteert, toelaat, omarmt?

 

Als je heel gevoelig bent kun je weerstand ervaren als je moeilijke emoties van anderen oppikt. Die wil je niet voelen. Logisch, want het voelt heel onprettig.

Maar het kan ook een reflectie zijn van weerstand tegen iets in jezelf. Als je je eigen verdriet niet gemakkelijk voelt, is het ook heel natuurlijk om weerstand te voelen als je het verdriet van iemand anders voelt.

Maar wat gebeurt er als je beide vormen van verdriet kunt accepteren en door je heen laten stromen? Wat als het er gewoon mag zijn?

Waarschijnlijk zul je dan ervaren dat de gevoelens heel snel kunnen komen én heel snel kunnen gaan. Het gaat meer stromen, wordt als het ware meer vloeibaar. Je wordt je bewust dat emoties elk moment van kleur en smaak kunnen veranderen, als jij er niet aan vasthoudt en er niet tegen vecht.

 

Oefening

 

Dit is een leerproces, niet iets wat je ineens te pakken hebt. Maar het is wel iets waar je jezelf aan kunt herinneren.

Je kunt het oefenen: kun je een paar minuten per dag zitten en zijn met wat er in je is, wat dat ook is? Kun je zijn met je gevoelens, je gedachten, je fysieke sensaties, zonder ze te hoeven veranderen? Kun je tot in je tenen voelen dat alles oke is, wat je ook voelt?

Maak er maar een mini meditatie van: zet een wekker voor 1, 5 of 10 minuten, ga zitten en alleen maar zijn met wat er is. Alles omarmen. Met zachtheid kijken naar alles wat er op dit moment in je is. Zonder het te veranderen, zonder het weg te willen hebben, zonder eraan vast te klampen. En kijk wat het met je doet.

Als je dat af en toe kunt, kun je dat gevoel van acceptatie en ‘ik ben oke’ steeds meer meenemen naar andere momenten in je dag.

In de online cursus Thuiskomen in Jezelf – Omgaan met Hooggevoeligheid vind je een geleide meditatie die je hierbij helpt. Maar ook in de cursus Leven in het Nu kun je deze vaardigheid stap voor stap verder oefenen en verfijnen..