Als je hooggevoelig bent heb je over het algemeen meer tijd nodig om indrukken te verwerken dan anderen. Dat is iets om rekening mee te houden rond de feestdagen. Een aantal tips:

 

1) Plan tijd in voor jezelf

Dat kan een blok zijn van een paar uur wat alleen voor jou of voor jou en je gezin is. Het kan ook zijn dat je een kwartiertje vrijmaakt om in je eentje in het park te lopen. Even opladen en de wind in je gezicht. Er zijn veel mogelijkheden maar je moet kijken wat voor jou haalbaar en behulpzaam is.

Wat heb jij nodig? Heb je in alle drukte tijd nodig om gewoon even als gezin bij elkaar te zijn? Heb je tijd nodig om even helemaal alleen te zijn? En welke vorm werkt voor jou?

 

2) Doe wat echt voedend is

Als je dan even tijd voor jezelf hebt, probeer die dan bewust te gebruiken. Wat voedt jou echt? Wil je even neerploffen of heb je er meer aan om een korte meditatie te doen, even buiten te wandelen of te sporten? Wat brengt jou het meest?

Het kan heel fijn zijn om een lijstje te maken van activiteiten waarvan jij echt opknapt. Op het moment dat je het nodig hebt, kun je dat als reminder gebruiken om iets te kiezen wat jou voedt. Want juist als je moe bent, is het soms moeilijk om dat te bedenken. Een plan hebben van te voren (of verschillende dingen om uit te kiezen) kan je dan helpen.

 

3) Geef jezelf toestemming om het op jouw manier te doen

We zijn allemaal anders. Zelfs tussen verschillende hoogsensitieve mensen zijn er enorme verschillen. En wat jij nodig hebt hangt ook af van hoe jouw vlag er nu bij staat. Als je lekker in je vel zit heb je minder nodig dan als je al tegen je tax aan zit. Dat hoort erbij!

Geef jezelf toestemming om dingen zoveel mogelijk op jouw manier te doen. Zo ben je eerder terug in balans en kun je échte aandacht geven wanneer je wel met anderen bent.

Onthoud: als jij voor jezelf zorgt, wint iedereen. Ga maar na: als je op je tenen al je verplichtingen naloopt, ben je minder aanwezig dan als je je eigen pauzes neemt en vervolgens weer met aandacht in gezelschap kunt begeven. Daar heeft uiteindelijk iedereen iets aan.

 

4) Oefen om ook in gezelschap bij jezelf te blijven.

Het bovenstaande ging om momenten vinden om je even terug te trekken. Dat is één kant van het verhaal. De andere kant is om óók in gezelschap bij jezelf te kunnen blijven zodat je minder snel leegloopt. Dat is iets wat je leert in mijn online cursus Thuiskomen in Jezelf – Omgaan met Hooggevoeligheid. Bij jezelf blijven in contact met anderen is een proces waar je steeds beter in wordt naarmate je er meer mee oefent.

De essentie is dat je een deel van je aandacht bij jezelf houdt. Bij je lichaam of bij je ademhaling bijvoorbeeld. Oefen maar eens om naar iemand te luisteren terwijl je tegelijkertijd ook je adem of je lichaam waarneemt. En als dat lastig is: probeer dan voor en na een gesprek even bewust je lichaam te voelen of je ademhaling waar te nemen. Ook dat kan je al veel geven.

 

5) Accepteer hoe het loopt

Het grootste energielek is wanneer je gaat vechten tegen hoe dingen gaan. Je vecht tegen dat wat er al is. Je schiet er niets mee op (want het is er immers al!) maar het is wel een hele menselijke reactie.

Als je merkt dat je ontevreden bent of gaat vechten tegen wat er is (of tegen hoe dingen zijn gegaan): probeer te observeren wat er in je gebeurt. Voel de gevoelens. Ze mogen er zijn.

Breng vervolgens je aandacht terug naar dit moment. Wat is er wel? Voel je ademhaling. Voel de grond onder je voeten. Stuur vanuit je hart liefde en zachtheid door je hele lichaam. Geef het aan jezelf. En voel hoe die zachtheid je ontspant.

Fijne feestdagen!

Wil je leren beter bij jezelf te blijven?