In mijn online cursus Thuiskomen in Jezelf – Omgaan met Hooggevoeligheid zit een oefening waarin je leert om je antennes in te trekken.

Je antennes zijn als het ware je voelsprieten waarmee je je omgeving in de gaten houdt. Als je hooggevoelig bent, zijn deze antennes vaak goed ontwikkeld en staan ze continu ‘aan’ (behalve als je daar bewust mee werkt).

Het vervelende van antennes is dat ze ervoor zorgen dat je met je aandacht en energie buiten jezelf gaat, waardoor je heel snel heel veel energie kunt verliezen. Je raakt je eigen centrum kwijt omdat je continu bezig bent met wat er om je heen gebeurt. Veel cursisten geven aan dat deze oefening van het intrekken van hun antennes veel verschil maakt in hoe ze hun dagelijks leven ervaren.

 

Wanneer het moeilijk is om bij jezelf te blijven

 

Maar soms is het heel moeilijk om bij jezelf te blijven en los te laten wat er om je heen gebeurt. Dit heeft meestal met een gevoel van onveiligheid te maken.

Je omgeving in de gaten houden is een beschermingsmechanisme. Het heeft je geholpen je staande te houden. Waarschijnlijk al bijna je hele leven. Want als je alert bent op wat er in je omgeving gebeurt, dan:

  • kun je anticiperen op wat anderen nodig hebben (de oorsprong van wat we ‘pleasen’ noemen)
  • en als jij het anderen naar de zin kunt maken, is het voor jou ook makkelijker. Jij pikt dan immers minder negatieve gevoelens van hen op.

Als je in een onveilige omgeving bent opgegroeid, of later in onveilige situaties terecht bent gekomen, is deze neiging om continu je omgeving in de gaten te houden nog verder versterkt.

 

Wat gebeurt er als je je antennes intrekt

 

Het mooie van het intrekken van je antennes is dat je nog steeds wel alle informatie binnenkrijgt. Je sensitiviteit wordt er niet minder van. Je sluit je niet af. Maar je verliest minder energie omdat je je energie beter bij jezelf kunt houden en niet meer overal en nergens bent met je aandacht en energie.

 

Energie als water

 

Ik vergelijk het ook wel eens met een glas water: als water in een glas zit, kun je eruit drinken. Het heeft als het ware een container waardoor je het kunt gebruiken. Als het glas wegvalt, gaat het water overal naartoe en kun je het niet meer drinken. Het stroomt weg.

Dat is ook wat er met je energie gebeurt als je je energie geen ‘container’ geeft. Je energie stroomt dan overal naartoe maar heeft geen basis in jou. Dit versterkt ook overgevoeligheid. Ben je meer gecentreerd, heb je je energie meer bij elkaar, dan kun je veel meer verdragen van de buitenwereld. Je hebt een stevigere basis voor jezelf gemaakt, waardoor je minder snel uit balans raakt door emoties, energieën van anderen of een overvloed aan zintuiglijke prikkels (bijvoorbeeld harde geluiden).

Maar even terug naar het thema (on)veiligheid: als jij je bewust of onbewust niet helemaal veilig voelt, is het heel moeilijk de gewoonte los te laten om je omgeving in de gaten te houden. Je bent als het ware gespitst op wat er in je omgeving gebeurt, zodat je (wanneer nodig) jezelf kunt beschermen.

 

Tips om je veiliger te voelen:

 

1) Maak een onderscheid tussen ‘toen’ en ‘nu’. Ben je NU in gevaar? Is het nu okay om te ontspannen? Gebruik je zintuigen om de simpele voorwerpen in je omgeving waar te nemen, en merk op dat deze op dit moment geen gevaar voor je vormen: de tafel, de muur, de lege ruimte, de plant, de vloer. Sterker nog: je wordt gesteund door de vloer, de stoel waarop je zit, de lucht die je kunt inademen.

2) Zorg dat je goed gegrond bent, d.w.z. verbonden met je lichaam en met de aarde. Dit is het tegenovergestelde van ‘zweven’ en geeft je een stevige basis. Dit ondersteunt ook de volgende tip:

3) Breng je aandacht steeds weer terug naar je ademhaling of je lichaam (bijvoorbeeld je onderbuik). Kies één focus waar je steeds weer naar terug kunt. Dat is je anker. Elke keer dat je merkt dat je met je aandacht of energie buiten jezelf gaat, breng je jezelf met mildheid en standvastigheid weer terug naar je focuspunt in jezelf. Dit is net als bij meditatie iets wat je 100 keer moet doen. 100 keer afgeleid raken, 101 keer terugkomen. Dat hoort erbij. Elke keer dat je terugkomt bij jezelf, versterk je die verbinding met je zelf en versterk je je gevoel van stevigheid, balans en veiligheid.

Lees ook het artikel dat ik in 2016 schreef over dit onderwerp: 4 manieren om je veilig, stabiel en in balans te voelen.

Meer weten over de oefening van je antennes intrekken? Of benieuwd naar wat de cursus je zou kunnen geven? Klik hieronder voor meer informatie: