De omgeving scannen als strategie

 

Hooggevoelige mensen hebben de neiging om (veel) meer met hun omgeving bezig te zijn dan met zichzelf. Ze scannen bewust of onbewust de omgeving om te kijken of alles nog goed gaat, of de mensen om hen heen zich nog prettig voelen.

Is er iets aan de hand, dan kun je daar wellicht iets aan doen (pleasen of overcompenseren).

Voel je dat het veilig is, dan kun je (enigszins) ontspannen, hoewel je vaak wel waakzaam blijft.

Dit is een patroon dat vaak al op jonge leeftijd is ontstaan. Het is een strategie om met de wereld om je heen om te gaan.

 

Energielek

 

Deze strategie was toen je klein was wellicht zinvol en behulpzaam maar veroorzaakt nu je volwassen bent een enorm energielek.

Want als je met je aandacht bij je omgeving bent en niet meer bij jezelf, verlies je het contact met jezelf.

Je bent overal en nergens, in plaats van gecentreerd in jezelf.

Het is als een glas water waar het glas van wegvalt: het water breidt zich dan over een grote oppervlakte uit maar heeft geen ‘container’ meer. Je kunt er niet meer van drinken. Je kunt het niet meer gebruiken!

Zo is het ook met je aandacht en je energie. Als je met je aandacht overal en nergens bent is je energie dat ook. Je kunt het niet meer gebruiken. Je voelt je dan moe, niet meer in balans en wiebelig. Je hebt je energie niet meer bij elkaar en dat voelt helemaal niet fijn.

 

Wat je kunt doen om beter bij jezelf te blijven

 

Gelukkig zijn er twee eenvoudige, praktische dingen die je kunt doen om beter bij jezelf te blijven:

1) Houd je eigen energie bij elkaar door je aandacht naar jezelf te brengen

 

Herinner jezelf er gedurende de dag steeds aan om terug te komen bij jezelf door je ademhaling of je fysieke lichaam te voelen. Steeds maar weer even de aandacht naar jezelf toebrengen en weghalen van je omgeving. Dat zal je helpen meer en meer die ‘container’ van je eigen energie te bewaren en je stabieler, meer in balans en voorzien van energie te voelen!

Daarnaast kun je je zintuigen gebruiken om met het hier en nu te verbinden. Ook dat helpt om terug te komen bij jezelf. Wees je bewust van de kleuren die je ziet, de texturen die je voelt, de geluiden die je hoort, de geuren die je waarneemt.

Daarbij is het belangrijk dat je die zintuiglijke informatie naar je toe laat komen, zodat je bij jezelf blijft in plaats van dat je jezelf verliest in wat je waarneemt.

Zo doe je dat: jij zit of staat in je centrum, met je aandacht bij je lichaam of je ademhaling. Van daaruit neem je met je zintuigen waar wat er NU is. Je houdt steeds een (klein) deel van je aandacht bij je lichaam of ademhaling. Het helpt daarbij je aandacht te richten op eenvoudige voorwerpen of aspecten van de natuur (planten, bloemen, de lucht, vogels, etc) en er even bij te blijven. Neem het in je op. Verbind er echt even mee!

Zo zet je je hooggevoeligheid in voor iets heel moois, namelijk het verbinden met de harmonie van dit moment. Want naast een centrerende oefening is dit ook een manier om met de rust en kracht van het moment te verbinden. Win-win!

 

2) Trek je antennes in

 

Het tweede dat je kunt doen om beter bij jezelf te blijven is het intrekken van je antennes.

Stel je voor dat je als een insect continu de omgeving aan het scannen bent op ‘gevaar’. Je houdt in de gaten hoe de mensen om je heen zich gedragen, wat ze doen en voelen. Je kijkt of je ergens iets kunt doen om de situatie of sfeer om je heen te verbeteren. Je bent bezig met hoe anderen zich voelen, wellicht zelfs meer dan met hoe jij je zelf voelt.

We noemen dat ook wel voelsprieten of antennes. Daarmee scan je je omgeving. Je kunt er een visueel beeld van maken door je voor te stellen dat ze vanuit je lichaam naar buiten toe uitreiken. Sommige mensen zien ze voor zich als een soort tentakels. Het maakt niet uit wat voor beeld je erbij hebt, het gaat om het idee dat jij buiten jezelf reikt om de omgeving in de gaten te houden. Dat is je energielek.

Als je beter bij jezelf en meer in balans wilt leren blijven is het ontzettend belangrijk om bewust die antennes in te trekken.

Je neemt dan nog steeds waar wat er in je omgeving gebeurt. Je gevoeligheid wordt er niet minder van. Maar je loopt niet meer leeg omdat je de informatie naar je toe laat komen in plaats van buiten jezelf gaat om de informatie op te halen. Zo blijft je energie beter bij elkaar en voel jij je veel stabieler en evenwichtiger!

 

Wil jij graag leren dit ook te doen?

 

In mijn online cursus Thuiskomen in Jezelf krijg je de tools, oefeningen en geleide meditaties om:

  • bij jezelf te blijven
  • je antennes in te trekken
  • los te laten wat niet van jou is
  • je eigen ruimte in te nemen
  • …en nog veel meer!

Klik hieronder voor alle informatie over Thuiskomen in Jezelf!