Grenzen stellen, ‘nee’ zeggen, zorgen dat je niet over je eigen grenzen heen gaat… allemaal essentiële vaardigheden om ervoor te zorgen dat je in balans blijft en jezelf niet voorbij loopt. En toch valt het voor veel mensen niet mee om goed voor zichzelf en voor hun eigen grenzen te zorgen. Hoe komt dat? En wat is er voor nodig om gezonde, heldere grenzen te stellen?

 

1) Je eigen grenzen voelen

Je eigen grenzen voelen kan een flinke uitdaging zijn. Bijvoorbeeld omdat je niet goed verbonden bent met je lichaam (niet goed gegrond bent) en daardoor niet voelt waar je grenzen liggen. Daardoor voel je pas dat je over je grenzen heen bent gegaan als het al te laat is.

Om goede, heldere grenzen te kunnen stellen moet je allereerst weten waar die grenzen liggen. Je lichaam geeft op fysiek, emotioneel en mentaal niveau allerlei signalen af wanneer je tegen je grenzen aan begint te lopen. Goed verbinden met jezelf en leren om deze signalen te herkennen is de eerste stap op weg naar gezonde grenzen.

 

2) Naar je eigen grenzen luisteren

Het kan ook zijn dat je je grenzen wel voelt, maar dat je het heel moeilijk vindt om daar vervolgens ook naar te luisteren. Bijvoorbeeld omdat je geleerd hebt dat anderen belangrijker zijn dan jij, dat je je grenzen niet mag aangeven, of omdat je jezelf wegcijfert. Wellicht heb je nooit een goed voorbeeld gehad van hoe je goed naar jezelf en naar je eigen grenzen kunt luisteren, omdat je ouders het ook niet konden.

Wanneer je je signalen beter leert herkennen én je de consequenties hebt ervaren van het niet-naar-je-eigen-grenzen-luisteren, komt er langzaam maar zeker meer bewustzijn en meer respect voor je eigen grenzen. Je realiseert je meer en meer dat voor jezelf en je eigen grenzen zorgen een noodzaak is, en geen luxe.

 

3) Je grenzen naar anderen communiceren

Misschien voel je je grenzen wel, en wil je er ook wel naar luisteren maar vind je het heel moeilijk om je grenzen te communiceren naar anderen. Je vermijdt het of je probeert het wel maar krijgt niet de reactie die je verwacht.

Het kan zijn dat anderen simpelweg je grenzen niet lijken te horen, zien of begrijpen. Ze luisteren niet naar je of respecteren je niet. Je voelt je niet gezien, niet gehoord of niet begrepen. Vaak komt dit doordat je op dieper niveau blokkades hebt in het aangeven van je grenzen en daardoor niet helder communiceert. Je uitstraling, je woorden en je gevoel zijn dan niet in harmonie met elkaar waardoor je grens voor de ander niet helder is.

Wanneer je op diep niveau helderheid hebt over je eigen grenzen komt dat wat je voelt, denkt en uitstraalt weer op één lijn met elkaar. Het is dan voor anderen veel gemakkelijker om jouw grenzen te herkennen, te respecteren en te accepteren. Een betere grens…. begint bij jezelf ;-)

 

4) Loslaten van de reactie van de ander

Het kan ook zijn dat je het communiceren van je grenzen niet eens probeert omdat je bang bent voor de reactie van de ander. Dat je krampachtig allerlei andere oplossingen probeert te verzinnen waardoor jij geen nee hoeft te zeggen.

Misschien ben je bang voor conflict en ga je liever over je eigen grenzen heen dan dat je riskeert dat iemand boos op je wordt of ontevreden over je is.

We hebben allemaal geleerd dat het belangrijk is om rekening met elkaar te houden. Het probleem is dat we meestal niet geleerd hebben om daarbij ook rekening met onszelf te houden en daarin een gezonde balans te vinden. Een balans van geven en ontvangen. Een balans van voor jezelf zorgen en voor anderen zorgen zonder dat je jezelf daarbij uitput.

 

In 4 stappen naar gezonde, heldere grenzen

In mijn online cursus Gezonde Grenzen komen deze 4 stappen uitgebreid aan bod. Je leert om:

  • Je grenzen beter te voelen
  • Naar je eigen grenzen te luisteren
  • Je grenzen helder te communiceren naar anderen
  • Welke overtuigingen en angsten jou in de weg zitten op het gebied van grenzen en ‘nee’ zeggen
  • Los te laten wat de ander van jou vindt
  • Hoe je kunt omgaan met de reactie van de ander en je eigen triggers en emoties wanneer je je grenzen aangeeft

Met als resultaat: meer helderheid, meer vrijheid en meer balans in jezelf.

Klik hier voor meer informatie over de cursus Gezonde Grenzen (vroegboekkorting t/m 30 november!)