Veel van mijn klanten worstelen ermee: “Ik wil graag meer eigenliefde ervaren maar ik ben zo hard voor mezelf” 

Of: “Ik móet altijd zoveel van mezelf, en ik vind het moeilijk om rust te nemen”.

Of: “Ik ben continu aan het nadenken over of ik dingen wel goed heb gedaan en word dan boos op mezelf omdat ik iets beter had kunnen/moeten doen’.

Hele hoge eisen aan jezelf stellen, perfectionisme en veel analyseren (waaronder ook je eigen handelen) zijn enkele kenmerken die vaak bij hoogsensitiviteit horen. Het zorgt ervoor dat de kwaliteit van bijv. je werk heel hoog is maar het heeft ook een zeer hoge (innerlijke) prijs. 

In dit artikel leg ik uit hoe je op een zachtere, meer liefdevolle manier met je eigen oordelen om kunt gaan.

Het probleem met oordelen over jezelf

Oordelen over jezelf bestaan vaak uit een hele trein van gedachten. De ene volgt de andere op. Ze gaan bijvoorbeeld over dingen die je (in jouw ogen) niet goed hebt gedaan, dingen die je wel of niet zou of had moeten doen, beoordelingen van eerdere beslissingen, etc. Dat is de eerste laag: het oorspronkelijke oordeel.

Daarna volgt vaak een tweede laag: je oordelen óver de oordelen. Je wilt die gedachten niet hebben, je wilt zacht voor jezelf zijn en zelfliefde ontwikkelen. Je wilt je prettig voelen, niet de hele tijd jezelf naar beneden halen, etcetera.

Het probleem is dat we 1) ons identificeren met onze gedachten in plaats van ze te observeren (we geloven dat ze de waarheid vertellen) en 2) dat we tegen onszelf gaan vechten (en dat werkt nooit).

Hoe kun je ervoor zorgen dat je oordelende gedachten minder vat op je hebben?

Stap 1: Observeer & zie het gebeuren

 

Bewustwording

De eerste stap in het loslaten van oordelen is het bewust worden ervan. Met wat oefening lukt dat vaak wel als je redelijk goed in je vel zit. Maar het is veel moeilijker wanneer je vermoeid of overprikkeld bent of wanneer je last hebt van hormonen. In die situaties kan je zomaar in die trein van gedachten vliegen en er helemaal door worden opgeslokt.

Het is heel fijn als je je bewust kunt zijn van je oordelen en het als het ware ziet gebeuren. Je identificeert je er dan minder mee. Maar dan is er een volgende valkuil. Vaak identificeren we ons namelijk wel met de volgende laag van oordelen: de oordelen óver de oordelen. De oordelen zelf kunnen we van een afstandje zien, maar vervolgens vliegen we middenin de oordelen over de oordelen. Het resultaat is dat je je nog steeds rot voelt.

Stap 2: Jij bent niet je gedachten & emoties (en ze zijn ook niet waar)

 

Het totaalpakket van oordelen, gedachten en emoties

Wat helpt is om ook de oordelen over de oordelen als het ware buiten jezelf te plaatsen. Zie de trein van oordelen als een trein van gedachten. Het is een soort totaalpakket van alles wat bij die oordelen hoort. De oordelen zelf, de oordelen óver de oordelen, de spanning en emoties die dat oproept, de herinneringen die erbij boven komen drijven, etc. Het hoort allemaal bij die trein.

En het belangrijkste: het is allemaal niet wie jij werkelijk bent.

Een andere behulpzame metafoor is die van een snelweg. Je hebt de route van oordelen over jezelf zó vaak genomen dat het een gewoonte is geworden. Een soort snelweg van A naar B. En voordat je het weet, zit je er weer op, ook al wilde je dat helemaal niet!

Deze patronen zijn vaak automatisch. Ze gebeuren voordat je er erg in hebt, en op dat moment zit je er al middenin.

De eerste stappen in omgaan met oordelen zijn dus:

  1. Bewust zijn dát het gebeurt. ‘Oh, daar is die trein weer’. Of ‘oh ik zit weer op die snelweg’.
  2. Alle gedachten die je daaróver hebt, ook op die trein plaatsen. Zie wat er gebeurt, wat het allemaal in je oproept. Plaats de oordelen en alles wat daarbij komt kijken als het ware buiten jezelf zodat je het kunt observeren zonder er totaal in te schieten.

Stap 3: Zie de kwetsbaarheid eronder

 

Onder oordelen zit angst en kwetsbaarheid

Wees je bewust dat onder het oordelende deel van jezelf een kwetsbaar deel zit. Het is een patroon dat je ooit hebt ontwikkeld om jezelf te helpen of om jezelf staande te houden. Daarom helpt het om deze delen voor je te zien als een klein kind, wat in de war of angstig is en daarom allerlei ideeën over de wereld en over zichzelf heeft ontwikkeld. Zie dat het oordelende deel van jou je geen kwaad wil doen. Het weet gewoon niet beter. Het doet juist z’n best het heel goed te doen.

Dit helpt je om meer zachtheid voor jezelf te vinden. Een basishouding te creëren waarbij je niet alleen steeds bewuster wordt, maar ook met meer acceptatie en zelfliefde met jezelf kunt omgaan. Ook (en juist) als het even moeilijker is.

Soms helpt het om te weten waar die oordelen vandaan komen. Waar je ze hebt ontwikkeld, als reactie op welke gebeurtenis, of misschien dat je ze hebt overgenomen van je ouders of grootouders. Dan is het makkelijker om er afstand van te nemen en om die zachte houding naar jezelf verder te ontwikkelen.

Dit komt vaak aan bod in mijn individuele begeleidingssessies. Wil jij ook graag op een meer ontspannen manier omgaan met je eigen gedachten en oordelen, en vanuit meer zelfliefde met jezelf omgaan? Ik heb nog een paar plekken beschikbaar voor gratis kennismakingsgesprekken in februari, waarin je kunt kijken of het iets voor je is. Klik hier voor meer informatie.