Een kameleon kan zijn kleur en uiterlijk aanpassen aan de omstandigheden waarin hij zich bevindt. Op een vergelijkbare manier kan iemand die hooggevoelig is zichzelf aanpassen aan de omgeving waarin hij/zij zich bevindt. Dit noem ik het ‘kameleon-effect’.

 

Het kameleon-effect in actie

 

Als hooggevoelige voel je aan wat er speelt in je omgeving. Stel je voor dat je een kamer binnenkomt waarin zich al een groep mensen bevindt, bijvoorbeeld bij een verjaardagsfeestje.

Het eerste wat je als hooggevoelige doet is (bewust of onbewust) opmerken wat voor sfeer er hangt. Is het gezellig of niet? Dat heb je binnen een seconde door. Waarschijnlijk heb je ook al snel door wie er wel of niet goed met elkaar overweg kunnen, waar de fricties zitten en waar de communicatie en verbinding tussen mensen juist heel soepel en comfortabel verloopt.

Het tweede wat er bij het kameleon-effect gebeurt is dat je je aanpast. In een split-second kun jij jouw energie aanpassen aan de energie van de groep waar je binnen komt. Daarmee kan ook je stemming en je algehele gevoel van welbevinden (of niet-welbevinden) veranderen.

Je hebt nog niets gezegd of gedaan, maar je hebt jezelf al volledig in harmonie gebracht met de mensen in je omgeving. Dit is het kameleon-effect in actie.

 

De valkuil van je goed kunnen aanpassen

 

Op zich niets mis mee, zou je misschien zeggen. En het kan af en toe ook zeker van pas komen dat je een harmonie kunt vinden met de mensen met wie je communiceert. Maar er is één hele grote valkuil: dat je je zo goed aanpast aan de ander, dat je ‘jezelf’ verliest.

Nou kun je jezelf natuurlijk feitelijk niet verliezen. Jij blijft altijd jij. Maar je kunt wel de verbinding, het gevoel kwijt raken van hoe jij je oorspronkelijk voelde. Als je je de hele tijd aanpast aan de anderen in je omgeving, waar blijf jij dan? Dan ben je een kameleon die zich anders voelt en anders gedraagt, afhankelijk van met wie en waar je bent.

Waar is dan jouw centrum? Jouw zijn?

Een gevolg hiervan kan zijn dat je de verbinding verliest met wat jij zelf voelt en vindt. Dat je niet meer weet wat jij nu wilt, omdat je altijd afgestemd bent op wat iemand anders wil.

Daarnaast: als jij je in balans voelt maar je aanpast aan de ander, geef je de ander niet de kans om zich op te kunnen trekken aan jouw goede stemming.

Als jij je rustig en in balans voelt, kun je dat overbrengen op anderen. Mits zij daarvoor openstaan en mits jij jouw energie niet (volledig) aanpast aan hen. Maar als jij een kameleon bent, is die mogelijkheid er niet.

Gelukkig kun je dat wel leren. Je kunt leren om de verbinding met jezelf te versterken, zodat je beter verbinding kunt houden met jezelf in plaats van je continu aan te passen aan anderen.

 

Praktische tips

 

Hier een paar praktische tips voor als jij het kameleon-effect bij jezelf herkent:

1) Wees je bewust wanneer je je als een kameleon gedraagt. Bewustzijn is de eerste essentiële stap!

2) Verbind op zo’n moment bewust met je ademhaling: voel de beweging van de adem in je buik (leg eventueel een hand op je buik om je te helpen terug bij jezelf te komen).

3) Geef jezelf toestemming om je energie niet aan te passen aan de ander. En weet dat je daarmee zowel jezelf als de ander kunt helpen.

 

Op een nieuwe manier verbinding maken

 

In het begin kan het voelen alsof je verbinding ‘mist’ als je niet meer je energie helemaal aanpast aan de ander. Dat is een gewenningsproces. Als je gewend bent helemaal op te gaan in wat je voelt van iemand anders, voelt het in het begin vreemd om bij jezelf te blijven en je niet aan te passen. Maar dan kun je leren om vanuit compassie en vanuit je hart te verbinden met de ander, zonder dat je daarbij jezelf verliest. En kun je uiteindelijk juist dieper verbinden!

Dat vraagt wel wat oefening, en een aantal technieken om te weten hoe je bij jezelf kunt blijven. Het is daarbij belangrijk dat je:

  • Weet hoe je kunt verbinden met jezelf, ook als je even die verbinding bent kwijtgeraakt.
  • Stapje voor stapje jezelf aanleert om ook in gezelschap van anderen een klein stukje van je aandacht bij jezelf te houden. Je ademhaling of het bewustzijn van je eigen lichaam kunnen daarbij een goed houvast zijn.
  • Hoe je de energieën, stemmingen, emoties en gedachtepatronen van anderen kunt loslaten als je die hebt opgepikt of overgenomen.

Deze technieken leer je in mijn online cursus Thuiskomen in Jezelf – omgaan met hooggevoeligheid. Als je wilt leren om beter bij jezelf te blijven dan is dit de cursus voor jou. Klik hier voor meer informatie!

Eerst meer weten over hooggevoeligheid? Klik hier voor mijn gratis mini serie Valkuilen & Talenten van Hooggevoeligheid