Bij jezelf blijven is één van de grootste uitdagingen van hooggevoelige mensen (HSP).

Omdat je van nature zo afgestemd bent op alles wat je voelt, zowel van jezelf als van de mensen om je heen, kun je heel makkelijk ‘jezelf verliezen’. Dan weet je niet meer wat je nu zélf voelt of wilt.

Deze 4 stappen helpen je om beter bij jezelf te blijven of om bij jezelf terug te komen als je dat even kwijt bent geraakt:

Stap 1: Verbind met je lichaam



Als je merkt dat je uit balans of buiten jezelf bent: focus op je ademhaling. Voel hoe je ademhaling naar binnen en naar buiten stroomt. Probeer je ademhaling tot in je onderbuik te voelen. In… en uit. Kijk of je één of meerdere ademhalingen van begin tot eind kunt volgen.

Je ademhaling verbindt je met je lichaam en dus met jezelf. Het is altijd de eerste stap om weer bij jezelf te komen.

Stap 2: Trek je antennes in

 

Hooggevoelige mensen hebben de neiging om continu met de buitenwereld bezig te zijn: met wat de mensen om hen heen doen, zeggen en voelen. Dat is heel vermoeiend en zorgt ervoor dat je de verbinding met jezelf kwijt raakt.

Je kunt dit visualiseren door je voor te stellen dat je vanuit je lichaam allemaal antennes hebt uitstaan naar andere mensen. Allemaal lijntjes van energie. Die kunnen lopen naar andere mensen die nu om je heen zijn, of mensen met wie je eerder contact hebt gehad.

Stel je voor dat je al deze lijntjes intrekt. Je hoeft niet te weten wat zij voelen of doen. Laat los wat een ander denkt, voelt, doet of zegt. Focus nu terug op jezelf.

Stap 3: Laat los wat niet van jou is

 

Hooggevoelige mensen pikken gedurende de dag allerlei emoties en energieën op van andere mensen. Als je niet uitkijkt wordt dat één grote brei en heb je op den duur geen idee meer welke emoties en energieën van jou zijn en welke niet. Daarom is het belangrijk om regelmatig bewust los te laten wat niet van jou is.

Stel je voor dat je onder een douche of een waterval staat die alles met zich meeneemt wat niet van jou is. Als je wilt kun je je voorstellen dat de lege plekken die achterblijven worden gevuld met licht. Ook kun je een intentie uitspreken: ‘ik laat nu alles los wat niet van mij is’.

Stap 4: Vul je eigen ruimte

 

Wanneer je weer bent verbonden met jezelf en overbodige ‘rommel’ van anderen hebt losgelaten, is het tijd om je bewust te worden van je eigen ruimte. Stel je voor dat jouw energieveld als een ei om je heen zit en reikt tot op een armlengte afstand van je lichaam. Het omhult je.

Steek je armen maar eens uit en voel hoe groot die ruimte is. Stel je voor dat er in je hart een lichtje brandt. Laat dat lichtje groter worden en uitstralen… vul je hele energieveld met het licht van jouw hart. Geef jezelf even tijd om het zo groot te maken dat je hele energieveld ermee gevuld is. Dit is jouw ruimte en die mag jij helemaal innemen.

Dit is ook een goede oefening wanneer je het gevoel hebt dat je je letterlijk of figuurlijk klein maakt. Jezelf wegcijfert. Een ander voor jezelf laat gaan. Herinner jezelf dan aan jouw eigen ruimte en vul die helemaal met jouw hartenergie. Zodat je weer vanuit jezelf en vanuit je hart kunt communiceren en kunt zijn.

Hoe kun je dit verder toepassen?

 

Deze 4 stappen worden uitgebreid behandeld (inclusief geleide meditaties voor iedere stap!) in mijn online cursus Thuiskomen in Jezelf – Omgaan met Hooggevoeligheid. Klik hier voor alle informatie!