Deze vraag kwam binnen in mijn Facebook groep:

Ik ga binnenkort met vrienden naar de Efteling. Voorheen kwam ik altijd doodmoe thuis na zo’n dag en wilde ik alleen maar slapen. Hoe kan ik me beschermen tegen alle prikkels?

Dat is een hele goede vraag en één waar we allemaal wel eens tegenaan lopen. Of het nou een dagje Efteling is, of een vliegreis met bijbehorende drukke vliegvelden, of Utrecht Centraal… sommige plekken zijn nu eenmaal niet erg ‘hsp-vriendelijk’. Maar soms moet of wil je er toch zijn.

Hoe kun je ervoor zorgen dat je dat kunt doen zonder jezelf helemaal leeg te trekken? In dit artikel 3 tips:

1 . Voorbereiding is alles

 

Als je naar een drukke plek gaat en je bent al niet goed gegrond, je maakt je zorgen, zit in je hoofd en/of voelt je uit balans, dan kun je er donder op zeggen dat je ter plekke binnen mum van tijd overprikkeld en doodmoe bent. Hoe kun je jezelf voorbereiden om dat te voorkomen?

Zorg dat je goed gegrond bent

 

Haal een paar keer diep adem en leidt je aandacht door je lichaam, van je hoofd tot aan je tenen of andersom. Voel simpelweg je lichaam en observeer wat je waarneemt in je verschillende lichaamsdelen. Voelen ze warm of koud, licht of zwaar, gespannen of ontspannen?

Stel je voor dat je je lichaam helemaal ‘bewoont’ en opvult met jouw eigen energie of licht. Visualiseer als je dat wilt boomwortels of een koord tussen je basischakra (bij je stuit) en de aarde en onder elke voet. Laat die verbindingen heel diep de aarde in gaan en maak ze zo breed en sterk als jij nu fijn vindt. Haal diep adem en stel je voor dat alles wat niet van jou is NU via deze gronding de aarde instroomt. Voel dat je verbonden bent met je lichaam en met de aarde.

 

Maak verbinding met wat mogelijk is

 

Deze is optioneel maar het kan helpen om je voor te stellen hoe jouw ideale situatie vandaag eruit zou zien, zonder dat je iets aan jezelf of aan anderen wilt veranderen (‘ik ben niet meer sensitief’ is geen optie ;-)).

Hoe ziet het eruit en hoe voelt het als jij op jouw ideale manier om kunt gaan met alle prikkels? Wat gebeurt er dan? Hoe reageer je? Hoe voel je je? Ga helemaal in dat beeld zitten. Gebruik je zintuigen om het zo echt mogelijk te maken. Op deze manier open je jezelf voor wat er mogelijk is. Wanneer je het je kunt voorstellen is dat de eerste stap om het ook echt in je leven te kunnen gaan ervaren.

2) Wanneer je in de drukte bent: focus op jezelf

 

Wanneer je in de drukte bent is de belangrijkste tip die ik kan geven: focus op jezelf. De neiging is om te focussen op alle prikkels die binnenkomen: de geluiden, de kleuren, het licht, de geuren, de emoties of energieën om je heen, etc. Voorál als het veel is, gaan we daar vaak met onze aandacht naartoe. Terwijl dat je juist uit jezelf en uit je balans gooit.

 

Het pingpongbal-effect

 

Als je steeds je aandacht richt op dingen buiten jezelf wordt je een soort pingpong bal: je aandacht vliegt van het één naar het ander. Steeds buiten jezelf. En daar wordt je doodmoe en snel overprikkeld van.

 

Hoe het ook kan:

 

Wees je bewust van dit ‘pingpongbal-effect’ van je aandacht en draai het om. Focus op je eigen lichaam. Kies één focus waar je steeds weer bij terug komt, bijvoorbeeld je voeten of je ademhaling. Dit houdt je gegrond (heel belangrijk) en zorgt ervoor dat je aandacht en energie niet buiten jezelf gaat.

Wanneer jij met je aandacht en energie buiten jezelf gaat, loop je leeg. En op drukke plekken kan dat héél snel gaan. Houd je je energie bij elkaar door op je eigen lichaam te focussen, dan kun je veel beter bij jezelf blijven en raak je minder snel overprikkeld en uitgeput.

Zie het als een glas water (waarbij het water symbool staat voor jouw energie en het glas voor de grens van je energieveld): wanneer het water in het glas bijeen gehouden wordt dan heb je er iets aan. Je kunt eruit drinken, je kunt het gebruiken. Wanneer je het glas laat verdwijnen wordt het water een grote plas, spreidt het zich helemaal uit en kun je het niet meer gebruiken. Je kunt er niet meer van drinken. Het is leeg/jij bent leeg. En dat is wat er gebeurt als je aandacht en energie overal en nergens is.

3) Wees je bewust van je energieveld

 

Om je energie bij jezelf te kunnen houden (en het glas te kunnen zijn) helpt het als je je heel bewust bent van de grens van je energieveld. Je energieveld is als een eivormige bubbel om je heen, met de grens op een armlengte bij je lichaam vandaan aan alle kanten (onder, boven, voor, achter en zijkanten). Stel je voor dat daar een hele duidelijke grens is. Zoals je een scherpe lijn in het zand zou trekken: het is heel duidelijk wat voor en wat achter de lijn is.

Jouw energieveld mag en kun je helemaal opvullen met jouw energie. Je kunt je voorstellen dat je vanuit je hart jouw energie uitspreidt door je hele energieveld. Je kunt het voor je zien als een licht of het een bepaalde kleur geven als dat je helpt.

De meeste hooggevoelige mensen nemen die ruimte niet, zij maken zichzelf kleiner dan ze zijn. Maar die ruimte, die bubbel om je heen is helemaal van jou en mag je helemaal opvullen. Dat geeft je letterlijk en figuurlijk ruimte en stevigheid en helpt je om jezelf beter te voelen (en maakt dus tip 2 gemakkelijker).

Een ander veelvoorkomend probleem is dat de grens niet helder is en het heel fuzzy wordt wat van jou is en wat van de ander. Dat je als het ware steeds met de ander ‘samengaat’ en daarbij het bewustzijn van wie JIJ bent verliest. Weten waar jij stopt en de buitenwereld begint helpt je om onderscheid te maken tussen wat van jou is en wat niet.

Deze 3 tips werken allemaal met elkaar samen en versterken elkaar.

Het belangrijkste is:

 

  • Goed gronden van te voren en waar mogelijk op het moment zelf (of tussendoor op het toilet e.d.)
  • Focus op jezelf en je eigen lichaam
  • Wees je bewust van (de grens van) jouw energieveld en durf die ruimte helemaal op te vullen met jouw energie

Daarnaast zijn er technieken die je na afloop of tussendoor kunt gebruiken om los te laten wat niet van jou is en je energie terug te brengen bij jezelf. Meer daarover kun je vinden in mijn online cursus Thuiskomen in Jezelf – Omgaan met Hooggevoeligheid

Gratis mini cursus In Balans Met Hooggevoeligheid

 

In deze gratis mini cursus/video serie leer je:_MG_8370circle

  • de 3 meest voorkomende valkuilen van hooggevoeligheid
  • de talenten en de zin van hooggevoeligheid
  • praktische tips om anders om te gaan met de uitdagingen...

... zodat je je gevoeligheid steeds meer als kracht en talent ipv als een uitdaging kunt ervaren

Deze mini cursus bestaat uit 3 korte video's met uitleg en praktische tips over hooggevoeligheid.

En hij is helemaal gratis :-)

Laat hieronder je naam & emailadres achter en ontvang direct de eerste video in je inbox: