Kijk de video (5:16 min) of lees het transcript hieronder:

Video Transcript:

Wat te doen als je steeds afdwaalt tijdens meditaties?

Afdwalen tijdens meditaties is eigenlijk heel gewoon. Er is een soort van ideaalbeeld dat als je mediteert dat je dan in een soort van totale rust en stilte moet komen en dat er dan geen gedachtes meer zijn, dat het helemaal stil is en je niet afdwaalt.

Dat is (tenzij je een monnik bent die al ik weet niet hoelang mediteert) eigenlijk een fabel.

Het is iets dat veel mensen tegenhoudt om te gaan mediteren omdat ze de lat zo hoog leggen en denken: dat kan ik toch niet. Of ze doen een paar meditaties en dan komen ze erachter dat hun hoofd de hele tijd alle kanten op springt en dan denken ze: dat is niet voor mij.

Dat is eigenlijk heel erg zonde.

Afdwalen tijdens meditatie hoort erbij.

Ik ga er vanuit dat afdwalen tijdens meditatie een deel van het proces is. Als je dat gewoon kunt observeren en je tegen jezelf kunt zeggen: “oké, ik was nu even daar, ik breng mezelf nu gewoon weer even terug.” Als je dat zonder oordeel kunt doen, en dat is het aller-allerbelangrijkste, dan kun je gewoon verder gaan waar je gebleven was. Of dat nou je eigen meditatie was, een ademhalingsmeditatie, een stiltemeditatie of een geleide meditatie.

Zeker als je een geleide meditatie volgt, dan is het vrij gemakkelijk om, op het moment dat je het opmerkt, gewoon weer terug te komen bij dat wat er op dat moment aan de gang is in de meditatie.

De kunst is om dat oordeel los te laten. Als je gaat denken: “0h, dit had ik niet moeten doen”, dan start je als het ware weer een hele trein van gedachten op. Terwijl als je gewoon kunt zeggen: “oké, ik was even daar, ik kom nu weer terug”, dan is het eigenlijk een heel eenvoudig proces.

Je zult wel merken dat als je het vaker doet, je als het ware makkelijker kunt schakelen tussen je dagelijkse bewustzijn, waarbij je gewoon actief bent en ook je hoofd gebruikt voor dingen, en het meditatiebewustzijn. Waarbij je als vanzelf wel sneller in je eigen rust kunt zakken.

Dat betekent niet dat het helemaal stil is, maar het betekent wel dat je rustiger wordt, dat je meer verbindt met jezelf, dat je je na afloop fijner, prettiger, rustiger voelt en weer eventjes verbonden bent met jezelf en met dat wat voor jou belangrijk is.

Dus dat is qua meditatie heel belangrijk.

Toen ik begon met mediteren, hoorde ik het voorbeeld van iemand die zei: als je een glas met water hebt en daar zit allemaal zand in, normaal gesproken draaien we continue dat zand rond, dat zijn al onze gedachtes. Maar op het moment dat je stopt met roeren, dus als je een meditatie begint, dan is dat zand (de gedachten) niet in een keer naar de bodem gezakt. Dat dwarrelt nog even rond en dan vindt dat zo zijn weg naar beneden. Maar dat heeft tijd nodig.

Ik vond dat wel een hele mooie vergelijking en een mooi beeld. Het helpt je om meer rust te vinden en jezelf gewoon toe te staan om door dat proces heen te gaan.

Hoe je wél je hoofd rustiger kunt krijgen

Het andere dat ik graag wil delen heeft niet eens zozeer heel specifiek met meditatie te maken, maar als je hoofd heel erg druk is, dan kun je heel hard proberen om je hoofd stil te krijgen. En dat werkt niet.

Volgens mij is het enige dat werkt de tegenovergestelde richting. In plaats van dat je op het niveau van je hoofd gaat proberen om dat stil te krijgen, ga je in je lichaam zakken. En op het moment dat je in je lichaam zakt en meer verbinding maakt met je lichaam, je lichaam weer voelt, helemaal tot aan je voeten die gronding maakt, dan wordt dat hoofd automatisch rustiger. Dat kan haast niet anders.

Dan draaien de gedachten nog wel even door, maar het wordt wel rustiger. Het is een soort van de tegenovergestelde beweging die je dan moet maken. En die beweging van in je lichaam zakken, in jezelf zakken, die zorgt er automatisch voor dat je hoofd wel rustiger wordt.

Wat is je doel van de meditatie?

Houd ook het doel van de meditatie of het doel van wat je aan het doen bent in de gaten. Het doel is niet dat je helemaal een doodstil hoofd hebt, dat je gedachten helemaal stil zijn. Het doel is om te verbinden met jezelf, om je fijner te voelen, om weer eventjes die balans te vinden.

Dat is het voor vandaag wat ik heel graag met je wilde delen. Heb je daar meer vragen of aanvullende vragen over laat het me weten. Je kunt natuurlijk een heleboel geleide meditaties vinden op mijn website: www.irenelangeveld.nl/meditaties

Veel plezier en tot de volgende keer.

 

Blog button facebook

blog bio NL 2

[hr]