Veel hooggevoelige mensen (hsp) hebben moeite om hun grenzen aan te geven en nee te zeggen. Er zijn een aantal redenen waarom dat zo is:

1) Je bent van nature gericht op hoe de ander zich voelt

Je vindt het belangrijk hoe iemand anders zich voelt. Misschien nog wel belangrijker dan hoe jij je zelf voelt. Je hebt de gewoonte ontwikkeld om de gevoelens van anderen boven die van jezelf te stellen. En dat is eigenlijk heel logisch. Hooggevoeligheid is aangeboren dus je leert al op jonge leeftijd strategieën om om te gaan met dat wat je ervaart en meemaakt.

Stel je voor: je bent een klein meisje of jongen en je voelt de emoties van de mensen om je heen alsof die van jezelf zijn. Wat een verschil maakt het dan of die mensen om je heen blij en tevreden zijn, of boos en teleurgesteld! Als zij zich beter voelen, voel jij je beter. En je bent ook nog eens afhankelijk van hen, want zij zorgen voor je.

Het is dus heel belangrijk dat de mensen om je heen zich goed voelen. Niet alleen voor hen, maar vooral ook voor jou. Je bent steeds afgestemd op hoe zij zich voelen, en doet er alles aan om ervoor te zorgen dat zij zich goed voelen. Daarbij cijfer je jezelf nogal eens weg.

Die strategie van het tevreden houden (‘pleasen’) van de mensen om je heen draag je vaak al van jongs af aan met je mee. Je kunt het als volwassene vooral tegenkomen in de communicatie met de mensen met wie je dagelijks te maken hebt of die belangrijk voor je zijn.

2) Eigenwaarde: je vindt niet dat je het waard bent om je goed te voelen

… vooral niet als anderen zich daardoor minder goed voelen.

Veel hooggevoeligen hebben moeite met hun eigenwaarde. Iedereen is belangrijk, behalve jijzelf.

Een paar dingen die daarbij goed zijn om in de gaten te houden:

1) Wat goed is voor jou, is uiteindelijk goed voor het geheel. Wring jij jezelf uit om het een ander naar de zin te maken, dan loop je uiteindelijk leeg. En dan kún je niet meer. Want:

2) Uit een lege kan kun je niet schenken. Als je blijft geven ten koste van jezelf, of ‘ja’ blijft zeggen terwijl het eigenlijk nodig is dat je ‘nee’ zegt, dan houdt het een keer op. Dan kun je niet meer geven en daar heeft niemand wat aan. Je kunt dus beter op tijd nee zeggen dan wachten tot je gedwongen wordt (want dan duurt het vaak wel even voor je weer de oude bent).

3) Als je ‘nee’ zegt wanneer je een ‘nee’ voelt, dan krijgt je ‘ja’ meer waarde.

Stel je voor dat je altijd ja zegt tegen wat vrienden of familie voorstellen. Ook al wil je eigenlijk niet. Dan doe je dingen tegen je zin of terwijl je energieniveau dat niet toelaat. Dan ben je er eigenlijk maar half.

Aan de andere kant: wanneer je ‘nee’ zegt wanneer je een ‘nee’ voelt, dan is een ‘ja’ ook een échte ‘ja’. Een ja omdat het kan en een ja omdat je er zin in hebt. Dan ben je er helemaal. Dan kun je genieten van het moment en er helemaal zijn voor de mensen met wie je op dat moment bent.

En als je vrienden hebt die een ‘nee’ niet persoonlijk opvatten: voor hen is het superfijn als jij eerlijk durft te zijn. Ze zullen je dan makkelijker dingen vragen omdat ze weten dat jij het eerlijk aan zult geven. Zo kun je een hele mooie, open communicatie ontwikkelen.

Tips voor de communicatie: Nee zeggen in de praktijk

1) Als je iets wel wilt maar je voelt dat het beter is om het niet te doen: maak duidelijk dat het niet gaat om de ander of om wat hij/zij voorstelt. Dit gaat om wat jij wel of niet kan. Het kan helpen om uit te leggen dat je aan het leren bent om beter voor jezelf te zorgen.

2) Je hóeft het niet uit te leggen. Vooral als het mensen zijn die wat verder van je af staan. Houdt het kort en duidelijk.

3) Weet wat je wilt. Als jij helder bent in je energie over wat je wel en niet wilt, is het voor de ander veel makkelijker om te accepteren. Ben jij heel wiebelig en twijfel je enorm of je dit wel mag/kunt doen, dan walst de ander zo over jouw grens heen. Zie daarvoor deze blog: ‘3 stappen naar heldere, gezonde grenzen‘.

Wil je meer informatie over hooggevoeligheid?

Klik hier voor mijn online cursus Thuiskomen in Jezelf – Omgaan met Hooggevoeligheid, dé cursus als je je hooggevoeligheid als kracht wilt ervaren en stevig in je eigen balans wilt staan.

Je kunt vandaag al beginnen!

Gratis mini cursus In Balans Met Hooggevoeligheid

 

In deze gratis mini cursus/video serie leer je:_MG_8370circle

  • de 3 meest voorkomende valkuilen van hooggevoeligheid
  • de talenten en de zin van hooggevoeligheid
  • praktische tips om anders om te gaan met de uitdagingen...

... zodat je je gevoeligheid steeds meer als kracht en talent ipv als een uitdaging kunt ervaren

Deze mini cursus bestaat uit 3 korte video's met uitleg en praktische tips over hooggevoeligheid.

En hij is helemaal gratis :-)

Laat hieronder je naam & emailadres achter en ontvang direct de eerste video in je inbox: